Alleenstaande vader Ramin gaat van zero to hero en terug, wanneer hij, ondanks de schulden die hem in de bajes deden belanden, besluit om een gevonden tas vol goud terug te bezorgen aan de rechtmatige eigenaar, een heldendaad met onvoorziene consequenties. Dat is he...

Alleenstaande vader Ramin gaat van zero to hero en terug, wanneer hij, ondanks de schulden die hem in de bajes deden belanden, besluit om een gevonden tas vol goud terug te bezorgen aan de rechtmatige eigenaar, een heldendaad met onvoorziene consequenties. Dat is het vertrekpunt van Asghar Farhadi's nieuwste, dit jaar in Cannes met de Grand Prix bekroonde film die net als A Separation en The Salesman tussen moraliteit, familiesoap en dossierthriller navigeert, al mist het resultaat de punch van beide Oscarwinnaars. De Iraanse regisseur is altijd al veeleer een slimme scenarist en gedreven acteursregisseur dan een bevlogen beeldenmaker geweest, en weet het schema van zijn script deze keer niet altijd weg te borstelen. Van het morele probleem waarrond de intriges zich ontspinnen tot de presentatie van de personages die de belaagde Rahim onder druk zetten: Farhadi steekt het allemaal clever ineen, met gevatte dialogen en prima acteurs. Maar A Hero heeft ook iets geforceerds en oppervlakkigs, een euvel waar zijn buitenlandse projecten Le Passé en Everybody Knows ook al onder leden. Alsof Farhadi zich te bewust is geworden van of te verknocht is geraakt aan de succesformule waarmee hij in het verleden al superieure films wist te toveren.