Het Japanse A Girl Missing is uiteraard niet bedoeld als tegengif voor de humanistische familiedrama's die Hirokazu Kore-eda roem en een Gouden Palm opleverden. Dat zou veel te negatief zijn. Maar het sche...

Het Japanse A Girl Missing is uiteraard niet bedoeld als tegengif voor de humanistische familiedrama's die Hirokazu Kore-eda roem en een Gouden Palm opleverden. Dat zou veel te negatief zijn. Maar het scherpe contrast valt wel op. Kore-eda toont de goedheid van de feilbare mens in warme films. De in het westerse arthouse- en festivalcircuit gewaardeerde Kôji Fukada toont, kil en beheerst, een veel lelijker facet van de Japanse samenleving. Hitchcock had zijn ambigue, psychologische thriller vast goedgekeurd. Twee tijdlijnen worden afgewisseld. In de eerste wordt een verpleegster door vriend en vijand gedumpt omdat ze de perceptie tegen heeft in een ontvoeringszaak. In de tweede blijkt de ooit zo edelmoedige, uitgespuwde vrouw getransformeerd in een op wraak beluste intrigante. De plausibiliteit kon beter, maar voor een stijlvaste tocht door het donker zit u goed. Ingaan op de uitnodiging om uit te vissen hoe de vork in de steel zit, wordt beloond.