Achtergrond

Het zevende en meest toegankelijke album van de electro-pioniers en zelfverklaarde retro-futuristen uit Düsseldorf, onder leiding van Ralf Hutter en Florian Schneider. Net als alle andere Kraftwerk-albums werd het voltooid in hun eigen Kling Klang-studio's. De groep houdt er een strak werkschema op na: tijdens de kantooruren draait een batterij sequensers, Moog-synthesizers en zelfontworpen elektronische drums op volle toeren, onder de middag is er pauze met tijd voor een ijsje. Er werd zowel een Duitse ( Die Mensch-Maschine) als een Engelse versie van The Man-Machine uitgebracht. Van een promotiecampagne was zo goed als geen sprake, de groepsleden gaven geen interviews. Desondanks haalde de single The Model de top van de Britse hitparade.

Trivia

1 Ralf en Florian zijn verwoede fietsfanaten, een sport die volgens hen perfect aansluit bij het concept van de 'mens-machine'. In 2003, het jaar waarin de Ronde van Frankrijk zijn 100e verjaardag viert, brengt Kraftwerk een album op de markt met variaties op het thema van hun single Tour De France ('83).

Trivia 2

In 2000 bracht Señor Coconut (een van de vele alter ego's van producer Uwe Schmidt) El Baile Aleman uit, een album met Kraftwerk-covers in een Latijns-Amerikaans jasje. U hebt niet geleefd als u de cha-cha-cha niet hebt gedanst op zijn versie van The Robots.

Pers

'Het meest complete concept, duidelijk omlijnde presentatie en verpakking van één bepaald idee sinds het eerste Ramones-album. Onweerstaanbaar.' ( Sounds, 1978)

Citaat 1

'We houden van onze machines. We hebben er een erotische relatie mee.' (Florian)

Citaat 2

'Soms bespelen wij de machines en soms bespelen zij ons.'(Ralf)

Fragment

Wir funktionieren automatik/

Jetzt wollen wir tanzen mechanik/Wir sind die Roboter /Wir sind auf Alles programmiert/Und was du willst wird ausgefuehrt ( Die Roboter/The Robots)

Hoes

Het artwork van The Man-Machine werd ten tijde van de release door sommige critici verkeerd geïnterpreteerd als een verwijzing naar het nazisme. In werkelijkheid zijn de strakke lijnen, rood-zwarte kleuren en heroïsche poses gebaseerd op de stijl van het postrevolutionaire Russische constructivisme, een uitloper van het kubisme en futurisme. De backcover is een replica van een illustratie uit 1922 van de avant-gardekunstenaar El Lissitzky. De Antwerpse modeontwerper Raf Simons liet zich door het artwork inspireren in zijn wintercollectie van '98-'99, getiteld ' Radioactivity', naar een ander Kraftwerk-album.

Vervolg

In 1981 volgde Computer World, een album dat de invloed van computers, internet en digitale technologie op de mens een decennium vooraf voorspelde. In 1983 verscheen de originele Tour De France-EP en drie jaar later het zwakke Electric Café. Behalve een remixalbum in 1991 liet de groep jarenlang niks van zich horen tot ze in 1999 het thema componeerde bij de Expo 2000 in Hannover. In 2004 beleeft de groep een comeback dankzij een unaniem op lovende kritieken ontvangen wereldtournee.

(J.B.)