Histoire de Melody Nelson l 1971

Achtergrond

Liefde, geld en een vijand in het Vaticaan: het ging Serge Gainsbourg voor de wind eind jaren 60, met dank aan respectievelijk Jane Birkin, ‘des chansonnettes pour des starlettes’ (genre Poupée de cire, poupée de son voor France Gall) en Je t’aime moi non plus. Maar de commerciële successen hadden zijn aura van authentiek poëet en avant-gardistisch componist wat doen tanen. Met een conceptalbum wou hij zich weer als artiest pur sang profileren.

Concept

Wat Lolita was voor Nabokov, is Melody Nelson voor Gainsbourg: een verhaal over een allesverslindende passie van een oudere heer voor een jonge deerne ( ‘quatorze automnes et quinze étés’). Zowel begin als einde zijn abrupt: de eerste kennismaking volgt na een botsing (hij rijdt haar van haar fiets met zijn Rolls-Royce), het afscheid na een fataal vliegtuigongeluk. Tussendoor initieert hij haar in de liefde in een rendez-voushotel.

Uitwerking

Poëzie meets rock meets klassiek. Het geheel is opgevat als een monologue intérieur: Gainsbourg vertelt het verhaal van Melody Nelson parlando in zeven poëtische songs. De traditionele ritmesectie (gitaar/bas/drums) wordt aangevuld met een vijftigkoppig symfonisch orkest en – in de finale – zestig koorknapen.

Anekdote

In het ope- ningsnummer Melody vertelt Gainsbourg hoe hij met zijn Rolls-Royce een ritje maakt. Gainsbourg bezat ook echt een Rolls, een model uit 1928 – enkele maanden voor de opnames cash gekocht – maar bij gebrek aan een rijbewijs zou die nooit zijn garage verlaten. Tien jaar later verkocht hij hem. Als souvenir eigende Gainsbourg zich wel het neusornament van de wagen toe, de winged lady of ‘Spirit of Ecstacy’ die hij in Melody uitvoerig beschrijft.

Fans

Portishead (luister naar hun remix van Karmacoma van Massive Attack), Mirwais, Sonic Youth, Brian Molko, Stef Kamil Carlens, Daan… Het is zoals Françoise Hardy ooit zei: ‘Ik heb er met verschillende muzikanten over gesproken, en ik kan je verzekeren: hij heeft iederéén beïnvloed!’

Vervolg

Melody Nelson zou het eerste van vier conceptalbums van Gainsbourg worden. Volgden: Rock around the bunker (1975), L’hômme à tête de chou (1976) en You’re under arrest (1987).

(K.D.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content