Naast bijvoorbeeld de jaarlijkse shooterhoogmis Call of Duty - de nieuwste aflevering was vorige maand al na 24 uur wereldwijd goed voor meer dan een half miljard dollar omzet - zijn er ook gametitels die hun entertainmentrol overstijgen. Ze zijn meestal in handen van onafhankelijke spelontwikkelaars die hun artistieke visie belangrijker vinden dan monsterwinsten. Die art games bereiken een kleiner publiek, maar bevinden zich in een veel betere positie om te experim...

Naast bijvoorbeeld de jaarlijkse shooterhoogmis Call of Duty - de nieuwste aflevering was vorige maand al na 24 uur wereldwijd goed voor meer dan een half miljard dollar omzet - zijn er ook gametitels die hun entertainmentrol overstijgen. Ze zijn meestal in handen van onafhankelijke spelontwikkelaars die hun artistieke visie belangrijker vinden dan monsterwinsten. Die art games bereiken een kleiner publiek, maar bevinden zich in een veel betere positie om te experimenteren en de grenzen van het medium te verleggen. Vergelijk het gerust met de arthousecinema, die een tegengewicht biedt aan de grote Hollywoodproducties. En net als veel indiefilms vragen art games doorgaans een grotere inspanning van hun publiek. Kunstzinnige speltitels verschenen de voorbije jaren, op een handvol uitzonderingen na, vooral op pc - het baanbrekende The Path (2009) van Belgische ontwikkelaar Tale of Tales is daar een mooi voorbeeld van. En het merendeel van de traditionele gamers kwam er niet of nauwelijks mee in contact, aangezien art games tot voor kort amper via de gewone winkelkanalen te verkrijgen waren. Maar dit jaar veranderde dat: PlayStation liet (als uitgever of distributeur) maar liefst tien artistiek gewaagde games op zijn gebruikers los. De meeste verschenen als downloadtitels en werden via banners en aanverwanten gepromoot bij iedereen die (kort) online ging met zijn PlayStation 3. Wie de moeite nam om de games even van naderbij te bekijken, werd meteen ondergedompeld in hun unieke atmosfeer, architectuur en visuals. Zo plaatst Journey je in de mysterieuze schoenen van een bedoeïenfiguur met wie je stoffige woestijnruïnes, onherbergzame ondergrondse kathedralen, winderige sneeuwlandschappen en paradijselijke luchtkastelen kan ontdekken. De bedenker van Papo & Yo gebruikt zijn game als autobiografisch pamflet boordevol metaforen op zijn moeilijke jeugd en het alcoholisme van zijn vader. In The Unfinished Swan bevind je je in een schilderij. Zwarte verfballen werpen, doet vormen en contouren oplichten waardoor je je kunt oriënteren. Gerenommeerde namen als Beck, Deadmau5 en Jim Guthrie voorzagen Sound Shapes van de nodige experimentele muziek, die je sequentieel kunt beïnvloeden door in een hypnotiserende platformwereld rond te rollen. Binnenkort in een kunstencentrum near you, nu al in uw huiskamer!DOOR DIMITRI DEWEVER