Anekdote

Het ultieme glamrockalbum kwam tot stand in de Londense Trident Studios met de hulp van producer Ken Scott, engineer op de Beat- les-albums Magical Mystery Tour en Abbey Road. Dé grote troef van Trident: de piano! De zwarte Bechstein-vleugel die niet alleen dienst deed op Bowies Space Oddity ('69) en Hunky Dory ('71), maar ook gebruikt werd op The White Album van The Beatles ('68) en waarop Elton John zijn opus Goodbye, Yellow Brick Road ('73) bij elkaar tokkelde. Ook Harry Nilsson, Carly Simon, Queen, Supertramp en Genesis beroerden in die periode haar toetsen.

Trivia

Ziggy Stardust was het eerste van de vele alter ego's die Bowie zichzelf aanmat. Het personage was gebaseerd op het tragische leven van de obscure rocker Vince Taylor. Een middelmatige Elvis-kloon die begin jaren 60 enig succes kende, vooral in Frankrijk. Met een beetje geluk vindt u zijn Brand New Cadillac (ooit gecoverd door The Clash) terug op de jukebox van uw plaatselijk duivenlokaal. Taylor verloor de pedalen na een lsd-trip en verbaasde in 1966 zijn publiek door van op het podium te beweren dat hij de reïncarnatie van de profeet Mattheüs was. Na een verblijf in de psychiatrie raakte hij op de dool in Londen, waar hij de jonge Bowie ontmoette. Op Tottenham Road ontvouwde hij voor diens ogen een landkaart van Europa waarop alle exacte landingsplaatsen van ufo's waren aange-duid. Taylor eindigde in Zwitserland als vliegtuigmecanicien. Hij stierf in 1991.

Fragment

' There's a Starman waiting in the sky/He'd like to come and meet us/But he thinks he'd blow our minds' (uit Starman)

Hoes De beroemde foto werd genomen in 23 Heddon Street in Londen, sindsdien een bedevaartsoord voor Bowie-fans. Het 'K. WEST'-teken ( Quest?) werd begin jaren 80 gestolen, een replica ervan is later geveild.

Vervolg

Nadat Bowie in juli '73 Ziggy Stardust dood had verklaard, blies hij een nieuw alter ego het leven in: Alladin Sane, of 'die met die bliksem op zijn gezicht'.

(J.B.)