1. 1973 – 2. 1961

1. Film: **** – 2. Film: ***

1. Extra’s: – 2. Extra’s:

1. (Limelights Pictures) – 2. (Limelights Pictures)

De nieuwste worp in de Hollywood Classic Collection bevat naast twee obscure westerns (zie de pagina hiernaast) ook twee vergeten films, en wel van twee Amerikaanse regisseurs die ongeveer gelijktijdig hun eerste speelfilm maakten, nadat ze allebei de knepen van het vak hadden geleerd tijdens de hoogdagen van de live television shows in de jaren 50.

The Offence dateert uit de middenperiode van de nog altijd actieve Sidney Lumet en is een van de Britse excursies van deze bij uitstek New Yorkse regisseur. ‘ Offence‘ kan zowel aanstoot/kwelling als vergrijp/overtreding betekenen. Net die twee tegenstrijdige betekenissen van eenzelfde woord laat Lumet hier evenzeer botsen als in elkaar vloeien. De ‘overtreder’ is een maniak (Ian Bannen) die zich aan jonge meisjes vergrijpt en degene die daar aanstoot aan neemt, is een vermoeide politie-inspecteur (een grandioze Sean Connery) bij wie twintig jaar dienst in een grijs Engels stadje diepe sporen heeft nagelaten. Het claustrofobische duel tussen de twee mannen is ook een confrontatie van Connery met zichzelf, met de verdachte als het spiegelbeeld waarin hij zijn eigen angsten, frustraties en verbittering projecteert. De haat die Connery voor de verkrachter voelt, wordt gevoed door zijn zelfmisprijzen en de kwellende beelden die voortdurend door zijn hoofd spoken. Wat de film zo krachtig maakt, is dat het verhaal niet chronologisch/objectief wordt verteld. Integendeel, we voelen ons opgesloten in de bij momenten zwaar gestoorde en dan weer verrassend lucide psyche van Connery. Lumet vindt in dit beklemmend schuld & boete-drama een mooi evenwicht tussen theatrale stilering en een realistische achtergrondtekening van de politieprocedures.

The Young Savages, de tweede langspeelfilm van de in 2002 overleden John Frankenheimer, is een fors melodrama over een openbare aanklager (Burt Lancaster) die de doodstraf eist voor drie jonge leden van een Italiaanse bende die in Spanish Harlem een blinde Puerto Ricaanse jongen met messteken hebben afgemaakt. De aanklager, die zelf uit een sloppenwijk komt, handelt vanuit zijn overtuiging dat mensen echt uit hun milieu kunnen ontsnappen, maar ontdekt tijdens het onderzoek dat de wereld net iets ingewikkelder in elkaar zit. Dat de moeder (Shelley Winters) van een van de drie betichten net een ex-liefje van de rechtsdienaar is, komt geforceerd over. Afgezien daarvan is dit een voor zijn tijd dappere poging om een groeiend sociaal probleem – jeugd-delinquentie – in een stichtend waarschuwend drama om te zetten.

Frankenheimer had zelf geen hoge pet op van het moraliserende script (gebaseerd op een roman van Evan Hunter, die onder het pseudoniem Ed McBain beroemd werd met zijn harde politieromans over het 87e Precinct), maar hij schept in ieder geval zichtbaar plezier in het regisseren van enkele opzwepende dramatisch explosieve scènes, zoals de schokkende opening en een verdrinkingsincident in een publiek zwembad.

Win

Win 5 pakketten van The Glory Guys, The Hunting Party, The Young Savages en The Offence. Zie pagina 6.

Trakteert op FOCUSKNACK .BE

(P.D.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content