1. Zaterdag 11/4, 21.15 – 2BE. Stefen Fangmeier met Ed Speleers, Sienna Guillory, Jeremy Irons. VS-GB 2006 – 2. Vrijdag 17/4, 22.10 – VT4. Stephen Sommers met Brendan Fraser, Rachel Weisz, Dwayne Johnson. VS 2001

Schaamteloos Tolkiens The Lord of The Rings kopiëren of plunderen uit het rijke gotische Hollywoodverleden van de jaren 30? Terwijl Eragon zich in de drakenfilmtraditie inschrijft, zoekt The Mummy Returns heil in de heropleving van de horrorcyclus rond de antieke Egyptische cultuur. Tweemaal recycleren dus, met de digitale magie als nieuwe hogepriester.

De blockbuster The Mummy Returns – het vervolg op de vermakelijke hit The Mummy – borduurt voort op het gegeven van de Boris Karloffklassieker uit 1932. Stephen Sommers doet het wel anders dan Karloff toen met zijn macabere horrorgedicht geïnspireerd op de expeditie naar het graf van Toetanchamon. Deze druk overladen en niet altijd even heldere sequel, waarin de mummie Imhotep anno 1933 in het British Museum weer tot leven wordt gewekt, sluit immers meer aan bij de avontuurlijke Indiana Jones-films.

De middeleeuwse drakensaga Eragon is dan weer gebaseerd op een fantasy-boek dat Christopher Paolini op zijn zeventiende schreef. Een boerenjongen wordt door Jeremy Irons opgeleid tot drakenruiter zodat hij het in het mythische koninkrijk Alagaësia – een soort Star Wars op Midden-Aarde – tegen een tirannieke koning (John Malkovich) kan opnemen.

De kolossale blauwe draak (met de stem van Rachel Weisz) is door de technische tovenaars van ILM en Weta Digital overtuigend in elkaar geknutseld, maar regisseur Fangmeier stapt met zevenmijlslaarzen door deze slappe verfilming. Niet alleen mist Eragon de nodige spankracht, er is nooit sprake van enige emotionele band tussen het vuurspuwende reptiel en de tienerheld.

De speciale effecten én de Britse Weisz spelen overigens ook in The Mummy Returns een belangrijke rol. Egyptologe Weisz, die zelfs even in gouden bikini rondhuppelt, moet samen met avonturier Brendan Fraser haar zoontje uit de handen van een leger atletische hondsoldaten en skeletten redden. Veel huiver levert dat niet op, wel spectaculair game-achtig CGI-actiegekletter van alweer ILM, de vloek van zovele moderne Hollywoodfilms.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content