Zijn antiek en oude meesters aan een comeback bezig?

© Bernaerts

Het valt op dat antieke meubels en schilderijen van oude meesters op veilingen opnieuw meer geld opbrengen.

Terwijl de pers vooral over de toppers van de kunsthandel schrijft, is het best interessant om ook even de secondaire markt in te duiken. Zo bracht het Antwerpse veilinghuis Bernaerts bijvoorbeeld een mooie collectie Delfts aardewerk onder de hamer, die heel fatsoenlijke prijzen opbracht.

De laatste jaren heeft iedereen het over hedendaagse kunst en vintagedesign. Daar staan ook de lifestyle magazines vol van. Ze weerspiegelen een smaakbreuk die al een tijdje bezig is. Sinds goed 5 à 10 jaar is al wat oud en antiek is, niet langer in trek. De trend is zelfs al wat langer bezig, waardoor heel wat antieke objecten en schilderijen serieus aan waarde hebben verloren.

Vooral meubels daalden fenomenaal in waarde, waardoor sommige veilinghuizen ze soms zelfs niet langer aanvaarden om te veilen. Meubels die tot voor 15 jaar 10.000 euro waard waren, zijn nu nog goed voor 1.250 à 1.500 euro. Soms koop je op de veiling zelfs een 18de eeuws meubel voor amper 400 à 500 euro.

Nu de prijzen gekelderd zijn, merk je dat de belangstelling weer toeneemt. Steeds meer mensen, ook jongere handelaren, merken dat een antiek meubel veel goedkoper is dan een nieuw designmeubel, en gaan dat dan weer promoten. Het zou best kunnen, aldus veilingmeester Peter Bernaerts, dat we de bodem hebben bereikt en dat de prijzen nu weer aan het stijgen zijn. Straks is wie vergat te kopen, te laat.

Fraaie collectie Delfts aardewerk

Vermoedelijk klopt zijn bewering. Kijk maar naar de mooie resultaten van de klassieke antiekveiling die gisteren en eergisteren plaatsgreep bij Bernaerts in Antwerpen. Daar werden mooie prijzen geboden die serieus boven de estimaties liggen. Iedereen weet natuurlijk dat door de huidige crisis de estimaties lager liggen dan vroeger. Veilinghuizen nemen geen risico en stellen lage limieten voor aan de verkopers.

Gisteren werd er onder meer een fraaie collectie klassiek Delfts aardewerk geveild. Wat tussen de 750 en 1000 euro werd geschat, werd gemakkelijk voor 5000 à 7500 euro verkocht. Er zaten natuurlijk enkele topstukken bij, vormstukken uit de 18de eeuw, die zelden in de handel komen. Maar de prijzen waren behoorlijk gepeperd waardoor sommige handelaren moesten afhaken.

Toch werd er heel wat door handelaren gekocht, die het blijkbaar weer door kunnen verkopen met winst. “Er beweegt duidelijk iets, zeker de laatste maanden”, aldus Peter Bernaerts. “We krijgen jongere mensen over de vloer, een ruimer publiek en de belangstelling voor antiek groeit aan.” Zelfs de meubels gaan weer beter. Sommige stukken worden weer vlot voor een paar duizend euro verkocht.

Oude meesters

De vermaarde kunstcriticus Souren Melikian, die bijna wekelijks over de kunstmarkt schrijft in The International Herald Tribune, publiceerde enkele dagen terug een beschouwing over de recente veilingen van oude meesters in New York door Christie’s en Sotheby’s. Daarin merkte hij op dat enkel de topkwaliteit verkoopt en al wat zich daar net onder bevindt veel minder gemakkelijk een koper vindt. Dat is trouwens een trend die al een tijdje bezig is. Wat de B-markt wordt genoemd, net onder de top, heeft het moeilijk.

Oude meesters van topkwaliteit zijn sowieso zeldzaam en worden nog steeds gezocht door musea buiten Europa en enkele verzamelaars. Maar zij hebben amper belangstelling voor de meesters van het tweede plan. Maar blijft dat zo? Blijven de mindere goden laag geprijsd? Daar ben ik niet van overtuigd. Het volstaat dat een Russische decorateur/kunsthandelaar à la Vervoordt voor zijn klanten een klein Hermitage wil bedenken, om die markt weer serieus aan te zwengelen. Oude Meesters worden vroeg of laat weer statussymbolen waarmee oude of nieuwe rijken zich graag tooien om hun status bij te spijkeren.

En nu er toch vrij veel oudere tableaus minder geprijsd zijn, kan je ervan op aan dat sommige decorateurs daar ook echt op zullen inspelen. In een doordeweekse Belgische veiling koop je oude meesters van het derde plan voor 2000 à 5000 euro. Soms zijn dat best fraaie tableaus. Vergeleken met de overgewaardeerde hedendaagse kunst is dat een peulschil. En je kunt er zeker mee uitpakken, want nu iedereen zijn portie hedendaagse kunst in huis heeft, is het nieuwe er af. Met Oudere Meesters val je pas op.

Piet Swimberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content