Symbolistische mystiek in Brussel

© SABAM Belgium 2010. Foto Speltdoorn & Fils, Brussel

Wie gefascineerd is door de laatste grote kunstbeweging uit de 19de eeuw , moet momenteel naar Brussel. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België pakken uit met een tentoonstelling over het symbolisme.

Wie gefascineerd is door de laatste grote kunstbeweging uit de 19de eeuw , moet momenteel naar Brussel. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België pakken uit met een tentoonstelling over het symbolisme.

Als grote antecedent van het surrealisme is het symbolisme zonder meer mystiek te noemen. Dat blijkt al uit de geëxposeerde namen: Jean Delville, Léon Spilliaert, alsook Fernand Khnopff en Félicien Rops. Namen die meer dan hun strepen verdienden in de artistieke wereld eind 19de eeuw.

Geheimzinnige vrouwen

Het werkt bevreemdend, deze werken naast elkaar te aanschouwen. Elk schilderij of beeldhouwwerk heeft zo zijn eigen occulte karakter. En daarin ligt de grote kracht van het symbolisme. Niet alleen de afgebeelde onderwerpen spreken deze beeldentaal, ook het kleurengebruik is hier een afgeleide van.

Daarnaast besteedden de symbolisten heel wat aandacht aan mystieke hemellichamen. Sterren, engelen, planeten, noem het op, de kans is groot dat je het in de symbolistische beeldentaal terug zal vinden. De babyblauw geverfde muren van de expositieruimte versterken dit effect alleen maar.

In het werk van kunstenaar Jean Delville (1867-1953) staat dit mysticisme meer dan centraal. Satan, Christus, maar ook de Griekse mythe zoals de Orpheus-legende komen rijkelijk aan bod in zijn omvangrijke oeuvre.

Liefkozend

De vrouw wordt in de meeste werken prominent in de kijker gezet. Ze wordt namelijk als een puur wezen begrepen door de symbolisten, als een wezen dat zowel het goede als het kwade belichaamt. En dat intrigeert.

Zo verwerkte Brusselaar Fernand Khnopff (1858-1921) het de vrouwelijke thematiek als geen ander in zijn werk. Hij herleidde de vrouw tot een bereikbare schone, die anderzijds nog nooit zo ver weg bleek. Zijn bekendste werk, ‘De liefkozingen’, is daar een directe getuige van.

Interessant zijn ook de enkele werken van de schilder Gustave Van de Woestyne. Gustave was de broer van die andere bekende symbolist, de dichter Karel. Aangezien er momenteel in het Gentse MSK een grote expositie over deze Latemse schilder loopt, bieden de musea een combiticket aan.

‘Het Symbolisme in België’, tot 27 juni in KMSKB, Brussel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content