Antwerpen is een nieuw initiatief voor jonge kunstenaars rijker. Loodwit is een webshop die talent wil ondersteunen en bekend wil maken bij een groter publiek. Nicole Verstrepen verzorgt de zakelijke en logistieke kant, terwijl Ilde Cogen, zelf grafisch vormgever en juwelenontwerpster, op zoek gaat naar artiesten. 'Ik wilde dit al heel lang doen. Overal zie ik mooie dingen, waarvan ik het jammer vind dat veel mensen ze niet kennen', zegt Cogen.
...

Antwerpen is een nieuw initiatief voor jonge kunstenaars rijker. Loodwit is een webshop die talent wil ondersteunen en bekend wil maken bij een groter publiek. Nicole Verstrepen verzorgt de zakelijke en logistieke kant, terwijl Ilde Cogen, zelf grafisch vormgever en juwelenontwerpster, op zoek gaat naar artiesten. 'Ik wilde dit al heel lang doen. Overal zie ik mooie dingen, waarvan ik het jammer vind dat veel mensen ze niet kennen', zegt Cogen.Volgens haar zijn de eerste reacties van kunstenaars unaniem: dit initiatief is heel hard nodig. Bent Van Looy, presentator van Culture Club op Canvas, tipte het platform al in het online magazine dat bij het programma hoort, en ook de kunstacademies, zowel in het hoger onderwijs als in het deeltijds kunstonderwijs, zijn enthousiast. 'Daar zit het talent', zegt Cogen. 'Bijna elk weekend schuim ik exposities en galerieën af, mijn notitieboekje in de hand.'Nu herbergt Loodwit nog vooral grafici. De grootste naam is Valentin Capony, die onlangs de KoMASK Master Printmaking Award won, de eerste grote Europese prijs voor drukwerk. Maar Cogen wil in de toekomst nog diverser gaan. 'We verkopen binnenkort zelfs stickers met het werk van een paar van onze illustratoren. Twee meisjes moesten op school een reproduceerbaar kunstwerk maken en kwamen af met onderbroeken. Heel leuk, vonden wij. We willen vanalles, als het maar kwalitatief is. Het moet mij gewoon iets doen. En ik vind een lijn in het oeuvre belangrijk. Sommige jonge kunstenaars geraken nauwelijks verder dan één sterk werk.'Loodwit lijkt met zijn online-aanpak mee te gaan in een trend in de kunstwereld om steeds meer op het internet te zetten. Zo besliste de Antwerpse galeriehouder Ludwig Trossaert enkele weken geleden nog om zijn fysieke galerie te sluiten en enkel online te verkopen. 'Bijna 70 procent van onze verkoop gebeurt al via het internet', verklaarde Trossaert toen in De Morgen. 'Het gaat vooral om goed geïnformeerde kunstverzamelaars die verder kijken dan de galeries in hun eigen stad. Zij hebben geen wantrouwen meer om werken online te kopen.' Andere galeries verkopen ook veel steeds meer via het internet, hoewel zij in De Morgen zeiden dat het fysieke luik belangrijk blijft. Cogen geeft hen gelijk: 'We willen in september onze eerste pop-up openen en onderhandelen met boekhandels of we het werk van onze kunstenaars daar nog kunnen ophangen. Een kunstwerk in het echt kunnen bekijken blijft voor veel particulieren doorslaggevend.'Verder kijkt Cogen ernaar uit om de sociale media en de andere onlinemogelijkheden van Loodwit verder te exploreren. 'Ik werk samen met kunstenaars die in Antwerpen studeerden en nu in Vietnam en op Mallorca wonen. Alles is geregeld via mail, ik heb hen nog nooit ontmoet.'