Hoe is het in godsnaam zover kunnen komen?
...

Hoe is het in godsnaam zover kunnen komen? Bezieler Vincent Schroeven: Het is begonnen met een rubriek in het 2BE-programma Splinternet, waaraan Hannes Coudenys (zijn collega bij creatief agency Hurae en de man achter Ugly Belgian Houses , nvdr.) en ik meewerkten. We hadden al eens hetzelfde geprobeerd met een foto van Maggie De Block, maar die was te politiek geladen. Toen we deze foto van Kris Wauters en Dany Verstraeten in handen kregen, wisten we: dat is 'm. De foto zat in elke aflevering van Splinternet, met de begingeneriek van Friends op de achtergrond, maar in feite was de bijbehorende Facebookpagina, waar de foto steeds van commentaar werd voorzien, veel succesvoller. Ik ben het dan maar blijven doen, in m'n eentje. Jij hebt alle achthonderd verhaaltjes bij de foto verzonnen? Schroeven: Ja. Soms krijg ik input van anderen, maar daar ga ik nooit mee akkoord. (lacht) Ik werk meestal via vrije associatie. Of ik haal inspiratie uit mijn eigen leven. Het verhaaltje over Dany die een 'koli-brie' uitbeeldt, heb ik bedacht toen ik brie aan het eten was. Wat maakt Kris & Dany zo sterk? Schroeven: Hannes heeft dat beeld ooit omschreven als de Vlaamse Mona Lisa. Het heeft iets mysterieus: Kris en Dany kunnen zowel geluk als verdriet uitstralen. En het lijkt altijd te kloppen, of ze nu parkeren of stilstaan. Men beweert weleens dat kunst haar waarde verliest van zodra ze reproduceerbaar wordt. Bij Kris & Dany is het net omgekeerd: de foto is net kunst geworden doordat ze elke dag opnieuw wordt gereproduceerd. Er is zelfs Kris & Dany-merchandise. Schroeven: Er zijn stickerboekjes, kerstkaarten, kalenders, T-shirts. Zelf heb ik een Kris & Dany-fleecedeken, maar dat is een exclusief item. (lacht)Kris en Dany hebben zich intussen ook als fan geuit. Schroeven: Ik heb hen nog niet ontmoet, maar ik heb vernomen dat ze mijn werk appreciëren. Er is zelfs een foto van Dany die met de kalender poseert. Kris wordt wel geregeld aangesproken over activiteiten waar hij niets van af weet. Dan vragen mensen hem hoe het op de pannenkoekenboot was. (lacht) Het hoogtepunt was natuurlijk de uitzending 30 jaar VTM, waarin Kris en Dany als eerbetoon in een cabrio het podium opgereden kwamen. Heel surreëel, zeker omdat tachtig procent van de kijkers totaal niet snapte wat er gebeurde. Wat mogen we verwachten van de overzichtsexpo? Schroeven: Een vijftien- à twintigtal werken, aangevuld met memorabele voorwerpen, een pingpongtafel, 'Kriskraslotjes', waarmee je iets wint als je een Kris krast, en nog veel meer. Het blijft non-profit, dus ik kan geen al te zotte toeren uithalen. Na de tentoonstelling stop je ermee. Schroeven: Ik heb er alles uit gehaald. Ik heb een gezin, en het blijft raar om te zeggen: sorry, ik moet vandaag nog een verhaaltje voor Kris & Dany verzinnen en dat is heel belangrijk. Er zijn vrijwilligers om de pagina over te nemen, maar dat wil ik niet: het is en blijft mijn ding. Anderen moeten maar iets anders verzinnen. Drie favoriete werken van bezieler Vincent Schroeven. 1. Titel: Boodschappen doen. Dany gaat mee want Kris pakt altijd de verkeerde chips mee. Vincent Schroeven: Een herkenbaar probleem. Mijn gouden tip: als je iemand vindt die altijd de juiste chips koopt, trouw er dan mee. 2. Titel: Gisteren is Kris tijdens hun zoektocht een pantoffel kwijtgeraakt. Dat is spijtig, maar ja: het leven gaat om loslaten. En zoals Dany al zei: het is ook maar een pantoffel. Langs de andere kant is dat allemaal gemakkelijk gezegd, maar Dany heeft wel geen last van één koude voet. Schroeven: Een erg actueel werk: mensen die vinden dat anderen niet mogen klagen, zijn een ziekte van deze tijd. Bovendien vind ik 'pantoffel' een erg onderschat woord. 3. Titel: Missie geslaagd! Kris en Dany hebben zich heel de dag weten te verschuilen in het koelvak van de Colruyt. Kris was verkleed als een pot yoghurt en Dany als een man die niet goed weet welke meloen hij moet kopen. Niemand heeft hen ontmaskerd! Schroeven: 'Dit werk is een beetje autobiografisch: ik ben zelf een man die twijfelt tussen meloenen. Welke je ook kiest, je zult nooit weten of die andere nu beter was.