Ik zie mezelf als een plaatjesmaker, iemand die een verhaal vertelt aan de hand van beelden', zegt Athos Burez, die onder meer voor dit blad werkt, maar ook actief is als modefotograaf. Voor zijn solotentoonstelling in het MAS, in het kader van het stadsfestival Antwerpen Barok 2018, mocht hij op zoek naar zijn innerlijke Rubens. Ver hoefde Burez - zelf beeldend kunstenaar van opleiding - niet te zoeken. Net als de Vlaamse meester wentel...

Ik zie mezelf als een plaatjesmaker, iemand die een verhaal vertelt aan de hand van beelden', zegt Athos Burez, die onder meer voor dit blad werkt, maar ook actief is als modefotograaf. Voor zijn solotentoonstelling in het MAS, in het kader van het stadsfestival Antwerpen Barok 2018, mocht hij op zoek naar zijn innerlijke Rubens. Ver hoefde Burez - zelf beeldend kunstenaar van opleiding - niet te zoeken. Net als de Vlaamse meester wentelt hij zich maar al te graag in overvloed, dramatiek en symboliek. 'Rubens was de eerste Belgische kunstenaar die ik leerde kennen, via Suske en Wiske en de kunstboeken van Artis-Historia. Ik vond hem meteen heel fascinerend. Op zijn zelfportretten lijkt hij een droge vent, maar zijn schilderijen zitten vol maffe onderwerpen: geweld, naakt, dode baby's. Hij weet het alleen zo mooi te verpakken dat je de gruwel vergeet. Bij Rubens lijkt het altijd lente, zelfs tijdens een massamoord.' Barok Burez omvat tachtig nieuwe foto's, gaande van portretten tot stillevens. Voor die laatsten mocht hij gebruik maken van de collectie van het MAS. 'Een unieke kans die ik zoveel mogelijk heb benut. Al moesten de zeventiende-eeuwse glazen wel telkens door iemand van het museum worden verzet. Echt handig was dat niet.' Verwacht zeker geen letterlijke vertaling van de klassieke barok, wel een hedendaagse interpretatie vol knipogen. Zo wordt het hoofd van Medusa vervangen door dat van Trump en hebben de paarden van Burez geen strikjes, maar moderne braids in hun manen. De foto hierboven, One Last Drink, is een moderne versie van het Bacchusverhaal, een populair onderwerp tijdens de barok. 'Ik vind het fijn om zo'n vertrouwde mythe naar mijn hand te zetten. Bacchus, de god van de wijn, is bij mij geen man, maar performanceartieste Gabrielle Duchesse Divine. De ballerina's rond haar voeren een laatste dans uit terwijl Bacchus in het ziekenhuis - de setting van de foto is eigenlijk het Egmontpaleis in Brussel - bezwijkt aan overmatig alcoholgebruik. Al hoef je geen diploma kunstgeschiedenis op zak te hebben om mijn foto's te snappen. Ik hoop dat mijn werk op zich staat, net als de schilderijen van Rubens.'