Gorilla’s, bananen en billboards palmen M in

Voor het eerst in België toont het Leuvense museum M een overzicht van het diverse werk van de Britse kunstenaar Angus Fairhurst.

Voor het eerst in België toont het Leuvense museum M een overzicht van het diverse werk van de Britse kunstenaar Angus Fairhurst, die in de jaren tachtig bekend raakte als lid van de Young British Artists (YBA). Daartoe behoorde ook Damien Hirst.

Een video toont een man in gorillapak die op en neer springt. Door het springen vallen de verfrommelde kranten geleidelijk aan uit zijn pak. Ook het pak zelf valt beetje bij beetje af. Uiteindelijk komt de kunstenaar zelf uit het pak te voorschijn. Deze ‘A cheap and ill-fitting gorilla suit’ (1995) vormt een voorsmaakje op de expo rond Angus Fairhurst (1966-2008).

Ook in het werk ‘Pieta’ (1996) spelen de kunstenaar zelf en de gorilla een cruciale rol. De gigantische foto toont een rouwende gorilla met het lichaam van de kunstenaar op zijn schoot. Fairhurst refereert met zijn beeld naar de kunstgeschiedenis, namelijk naar de dode Christus die bij Maria op de schoot lag. Het werk is in meerdere opzichten speciaal. Niet alleen is de kunstenaar intussen ook echt overleden, het is ook één van de weinige werken waarin de mens een rol speelt.

Humor

Ook op andere plaatsen in de expo duikt de gorilla op. Zo wacht een gigantisch bronzen exemplaar in de bovenste zaal de toeschouwer op. Al ziet het dier er tegelijk erg kwetsbaar uit, want een van zijn armen ligt voor hem op de grond. Deze ‘A couple of differences between thinking and feeling II’ (2003) toont dan ook een ongelukkige gorilla. Een groot verschil met de cartoontekeningen van Fairhurst, want daar wordt de aap meestal speels en grappig voorgesteld.

Die zin voor humor blijkt ook uit ‘The problem with banana skins divided/inverted’ (1998). Deze voorstelling van een lege bananenschil is de voorbode van tal van mogelijk komische situaties. De leegte van de bananenschil kan ook in verband gebracht worden met de leegte op de billboards. Door de figuren van de gigantische reclamepanelen uit te wissen, zoals op ‘Schopfun’ (2008), wil Fairhurst de macht van de reclame in vraag stellen en het beeld een andere betekenis geven.

Manipulatie

Op zijn werk ‘Billboard: everything but the outline blacked-in’ (2003) heeft hij het uitwissen tot in het extreme gedreven. Enkel de contouren van de figuur zijn nog zichtbaar. Vertrekpunt was de advertentie waarin topmodel Sophie Dahl reclame maakte voor het parfum Opium van Yves-Saint Laurent. Aangezien de foto duidelijk gemanipuleerd was, zorgde het beeld voor heel wat ophef. Als aanklacht tegen de reclamewereld dreef Fairhurst de manipulatie tot het uiterste.

Ook de spanning tussen natuur en cultuur vormt een terugkomend element in zijn oeuvre. Die spanning blijkt bijvoorbeeld uit de artificiële vijvers, zoals ‘Untouched’ (2004). Het spiegelende oppervlak weerkaatst niet alleen de museumomgeving, maar voor Fairhurst vormde het ook de toegang tot een andere wereld of dimensie.

Die andere wereld wil hij ook evoceren met de psychedelische kleurexplosie van primaire kleuren op ‘Underdone/overdone wallpaper’ (2004). Twee gangen van M worden er als het ware mee omgetoverd tot een artistieke variant van het bos waar de kunstenaar altijd ging wandelen.

Elien Haentjens

Angus Fairhurst, tot 12 september 2010, in het Leuvense museum M. De tentoonstelling was eerder te zien in Arnolfini. Directeur en curator Tom Trevor en enkele vrienden van Fairhurst halen in dit filmpje herinneringen op aan de kunstenaar.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content