Federale musea toe aan drastische hervorming?

Michel Draguet schetst zijn groot hervormingsplan voor de federale musea alvast in Knack.

“Zou het niet oneindig veel sterker zijn als er één enkel museum van de Vlaamse primitieven zou komen, die zowel de Bibliotheek van Bourgondië bevat als de wandtapijten, kaarten, schilderijen, sculpturen en retabels?” Michel Draguet, directeur van de Konininklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) schetst in Knack zijn groot hervormingsplan voor de federale musea.

Michel Draguet vindt het begrip “schone kunsten” achterhaald, hoewel de term internationaal gangbaar blijft voor musea die oude kunst – schilderijen en sculpturen – tonen. Ook de KMSK van België behoren daartoe. Een van de talloze afdelingen van de KMSK bestaat uit schilderijen van de Vlaamse primitieven. “Maar zou het niet oneindig veel sterker zijn als er één enkel museum van de Vlaamse primitieven zou komen, die zowel de Bibliotheek van Bourgondië bevat als de wandtapijten, kaarten, schilderijen, sculpturen en retabels?”

De kogel is door de kerk. Michel Draguet streeft een drastische vernieuwing na van de identiteit van onze federale musea. In de praktijk wil hij de staatscollecties hergroeperen (en dus ook verplaatsen).

Dat is een wervend concept met een internationale roeping. Alle nodige stukken voor zo’n nieuw museum zitten immers al verdeeld over de collecties van diverse federale musea: retabels, beeldhouwwerken en wandtapijten in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, handschriften en kaarten in de Koninklijke Bibliotheek, schilderijen in de KMSK. “Dit is nu typisch een project waarbij we moeten samenwerken op één plaats rond de staatscollectie”, zegt Draguet.

Nieuw type museum

“De basis bestaat uit onze verzameling en ook de uitmuntendheid van de wetenschappers die werken binnen de federale instellingen. Voor de Vlaamse primitieven zijn er specialisten van miniaturen in de Koninklijke Bibliotheek, er zijn specialisten van tapijten en retabels in de KMKG, er is het Centrum voor Vlaamse primitieven in het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK), en wij hebben specialisten hier in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten. Samen is dat een soort dreamteam.”

Een andere hergroepering ziet Draguet mogelijk voor de negentiende eeuw. Zijn unieke art-nouveaucollecties maken het Jubelpark geknipt als toekomstig museum voor de negentiende eeuw. “Het idee is om Brussel met een nieuw type museum op de kaart te plaatsen”, zegt hij. In het spoor van het succesvolle Magritte museum volgen straks dus de negentiende eeuw en de Vlaamse primitieven – als het aan Michel Draguet ligt.

Jan Braet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content