Kinepolis: ticketverkoop daalt, omzet blijft stabiel

De omzet van de bioscoopgroep Kinepolis houdt stand, maar niet door de films. Inkomsten uit reclame, evenementen en vastgoed worden steeds belangrijker voor de groep.

Kinepolis zag de omzet van de ticketverkoop in 2012 met 6,2 procent dalen. De inkomsten uit voeding, drank en retail bleven ongeveer gelijk. Toch slaagde de groep erin om de omzet per bezoeker met 7,2 procent te laten stijgen. Dit alles meldden CEO Eddy Duquenne en CFO Nicholas De Clercq op een meeting in Gent.

Vooral de schermreclame deed het in 2012 erg goed. Ondanks de problemen op de advertentiemarkt ging die omzet met 8,8 procent omhoog. Dit dankt Kinepolis volgens de CEO aan twee zaken. “Ten eerste integreerde de bioscoopgroep de reclameregie Brightfish, die ook nog eens gedigitaliseerd werd. Ten tweede komt door die digitalisering reclame sneller op het scherm en wordt de kostprijs lager. Daardoor kunnen we ook middelgrote bedrijven aanspreken.”

Naast reclame doet ook de business-to-business-poot van Kinepolis het goed. De omzet steeg daar met 5,3 procent. Volgens de groep mogen de verkoopteams hiervoor een pluim op hun hoed steken. Door zich met acties meer toe te leggen op de verkoop van onder meer filmvouchers en evenementen aan bedrijven konden ze mooie cijfers voorleggen.

CEO Eddy Duquenne ziet cafébezoek als een grotere concurrent dan video-on-demand of televisie, die steeds meer films programmeren. Hij voegt er nog aan toe dat bioscoopbezoek geen groeimarkt is en licht daalt. Voor 2013 is hij wel positief. Hij ziet een stevige line-up, vooral in de zomer en het najaar. Tenslotte benadrukte hij nog eens het belang van de lokale film. (BELGA/CM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content