Zes alternatieve Oscars waarvoor wij wél wakker kunnen blijven

Geert Zagers
Geert Zagers Journalist bij Knack Focus

Naar goede gewoonte zullen wij komende zondagnacht proberen wakker te blijven om de Oscars te volgen, maar knallen wij zo ongeveer ter hoogte van best sound mixing – níét wat je op basis van de naam zou verwachten, trouwens – definitief in de pit. Dat ligt niet aan ons. Zes alternatieve Academy Awards waarvoor wij wél wakker kunnen blijven.

GEINIGSTE FILMFOUT – THE BOY NEXT DOOR

Onze favoriete, weer erg druk bezette categorie. Is het niet relatief eenvoudiger om op Mars aan water te raken dan The Martian beweert? Als bij Ant-Man enkel de afstand tussen zijn atomen verkleint, zoals Marvel beweert, blijft zijn gewicht dan niet hetzelfde? Zo ja, hoe kan een 75 kilo wegende minuscule Ant-Man dan op de rug van een mier zitten? Waarom kruipt die gast van The Revenant in een dood paard als dat kadaver maximaal twee uur warm blijft? Waarom kruipt iemand überhaupt in een dood paard? Of had Leonardo DiCaprio zoiets van: ‘Ah bon. Dood paard. Eens kijken of ik erin pas’?

U begrijpt: aanbod genoeg, maar voor de geinigste filmfout moet u dit jaar bij The Boy Next Door zijn, waarin Jennifer Lopez verleid wordt door haar buurjongen. Zijn move? Hij geeft haar een gebonden eerste editie van de Ilias. De Ilias is een 3000 jaar oud Grieks epos dat eeuwenlang mondeling werd overgeleverd – de oudste complete versie, in de Codex Marcianus Graecus, werd neergeschreven in de tiende eeuw na Christus.

‘I can’t accept this.’

‘Don’t worry. It was a buck at a garage sale.’

Dat is heel grappig.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

MEEST SUCCESVOLLE REMAKE – STAR WARS: THE FORCE AWAKENS

Jazeker. Remake. Begrijp ons niet verkeerd: op zich was The Force Awakens best een aardige Star Wars. Alleen blijft het vreemd dat zowat iedereen de olifant in de kamer probeerde te negeren: The Force Awakens lijkt wel héél hard op A New Hope. Woestijndorp wordt in de openingsshots door stormtroopers platgegooid? Jong woestijnkind met een talent voor The Force droomt van grootsere dingen in het leven? Schattig robotje tottert, ver uit de buurt van zijn baas, over een woestijnplaneet met een top secret geheim op zak? Intermezzo met Han Solo in een ruimtekantine, gevuld met vreemdsoortige aliens? Weapon of mass destruction dat moet worden uitgeschakeld? Team X-Wing-piloten dat de vijandelijke basis verwoest? De nemesis die alsnog weet te ontsnappen en nieuwe plannen beraamt? Serieus: dat was geen reboot, maar een remake. A Newer Hope. Maar dan met een grotere Death Star.

Schaamteloos scoren op het lijk van de eerste Star Wars.

We zouden bijna heimwee krijgen naar Jar Jar Binks.

Bijna.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

VREEMDSTE RACISTISCHE INCIDENT – JURASSIC WORLD

Zo veel films, zo veel racistische incidenten. Ook de voorbije twaalf maanden kreeg Hollywood het begrip ‘raciale gevoeligheid’ niet onder de knie. Emma Stone speelde de kwart-Hawaïaanse, kwart-Chinese Allison Ng in Aloha. Adam Sandler noemde een indiaanse Sits-On-Face in Ridiculous Six. The Martian castte Chiwetel Ejiofor, een Brit met Nigeriaanse roots, als de Indiase Dr. Kapoor. Rooney Mara speelde in Pan Tiger Lily, zowat Amerika’s bekendste native American.

Dat kan beter.

Al kunnen ze er soms ook weinig aan doen. Zo zaten er dit jaar enkele pachycephalosaurussen in Jurassic World. Op een bepaald moment ontsnappen die beesten. Op zich niets bijzonders: zowat elke dino in Jurassic World ontsnapt. Alleen, als je in volle paniek wilt roepen dat de pachycephalosaurussen uit hun kooi zijn, gebruik je niet de hele naam van dat beest. Dan zeg je: ‘The pachys are out of containment!’ Iets dat in Engeland spijtig genoeg klinkt als: ‘The Pakis are out of containment!’

Een tip: gebruik nooit een afkorting voor ‘Pakistaan’ als u in Londen bent. Daar komt sowieso een incident van.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

SLECHTSTE FILMQUOT – FIFTY SHADES OF GREY

Beter bekend als de ‘Whaaaaat? Nooooo!’-award, genoemd naar Mark Wahlbergs meest memorabele quote uit The Happening. En er zijn weer aardig wat tenenkrullende zinnen uitgesproken. De runner-ups: ‘Because I’m fifty shades of fucked-up, Anastacia!’ (Fifty Shades of Grey); ‘Bend over. I’m going to hit you six times and you’re going to count with me. Count, Anastacia!’ (Fifty Shades of Grey); ‘One. Two. Three. Four. Five. Six.’ (Fifty Shades of Grey); ‘I’d like to fuck you into the middle of next week, Anastacia.’ (Fifty Shades of Grey); ‘We’re going to rectify your situation.’ (Fifty Shades of Grey) en ‘Laters, baby!’ (Fifty Shades of Grey).

Laat ons zeggen dat er één film is die deze categorie domineert. Geen toeval dus dat u voor de winnaar bij Fifty Shades of Grey moet zijn, waarin Jamie Dornan ‘I don’t make love. I fuck. Hard’ probeert uit te spreken. Vrij vertaald: ‘Ik vrij niet. Ik neuk. Hard’. Op papier was dat al een matige zin. Uitgesproken door Dornan, een acteur met het seksuele magnetisme van vaginale zeep, klinkt dat even lustopwekkend als ‘Paren? Of liever niet?’

Wij kijken uit naar Fifty Shades of Grey 2. Hard.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

GROOTSTE FLOP – UNITED PASSIONS

Begin juni 2015 kwam United Passions in de Amerikaanse zalen, een film met een budget van 30 miljoen dollar en Tim Roth, Sam Neill en Gérard Depardieu in de hoofdrollen. In zijn openingsweekend haalde de film 918 dollar op. Niemand was daarover verbaasd.

U moet weten: United Passions is een door de FIFA betaalde hagiografie van Sepp Blatter en twee van zijn voorgangers. Door omstandigheden verscheen de film exact een week ná het uitbreken van het corruptieschandaal bij FIFA. Dat was ongelukkig. Min of meer even ongelukkig als de verdere promocampagne van de film, die erin bestond dat Tim Roth publiekelijk verklaarde dat hij de film enkel voor het geld had gedaan en vreesde dat zijn vader zich in zijn graf zou omdraaien en dat de regisseur liet weten dat hij zich voelde als ‘de man die aids naar Afrika bracht’. Gezien de omstandigheden was 918 dollar, kortom, een onverhoopt succes.

De originele titel van de film was trouwens Men of Legend, iets waar de FIFA op had aangedrongen. Nadat de regisseur weigerde, stelde de FIFA The Dreammakers voor.

Heel spijtig dat dat niet de titel geworden is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

MEEST SCHAAMTELOZE PRODUCTPLACEMENT – JURASSIC WORLD

De terechte winnaar. Met Starbucks, Havaianas, Margaritaville, Converse, Ben & Jerry’s, Mercedes, Jimmy Fallon en Beats by Dre was Jurassic World al niet geweldig subtiel in het etaleren van zijn reclame-inkomsten. Ook niet geweldig succesvol trouwens: van een film gevuld met close-ups van Samsung-smartphones, Samsung-tablets, Samsung-tv’s en een compleet Samsung Innovation Center, zou je denken dat je achteraf meer onthoudt dan dat Samsung precies wel slechte ontvangst had op dat eiland.

En dan waren er nog de schoenen van Bryce Dallas Howard. In min of meer elke scène waarin Howard op de loop gaat voor de Indominus rex, glijdt de camera naar haar pumps: beige stiletto’s van Sam Edelman met een negen centimeter hoge hak, het soort schoeisel dat doorgaans zelfs het einde van een trouwfeest niet haalt. Bryce Dallas Howard: het moet de eerste vrouw op stiletto’s zijn die géén gympen in haar handtas heeft zitten.

De slogan ‘Sam Edelman. In case you have to run away from pachys’ liet de schoenenfabrikant overigens liggen. Dat dan weer niet.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content