In een tweedehandszaak vraagt de zeventienjarige Christine haar moeder waarom ze wel lief kan zijn tegen anderen maar niet tegen haar. De zoveelste ruzie zwelt aan - 'Roep zo niet', 'Ik ROEP niet' - tot moeder het perfecte kleed uit het rek vist en de twee in een nanoseconde weer beste vriendinnen zijn. 'Zo gaan moeders en dochter met elkaar om', zegt Greta Gerwig over die scène, een typische voor Lady Bird, de eerste film die ze volledig zelf geregisseerd heeft.
...

In een tweedehandszaak vraagt de zeventienjarige Christine haar moeder waarom ze wel lief kan zijn tegen anderen maar niet tegen haar. De zoveelste ruzie zwelt aan - 'Roep zo niet', 'Ik ROEP niet' - tot moeder het perfecte kleed uit het rek vist en de twee in een nanoseconde weer beste vriendinnen zijn. 'Zo gaan moeders en dochter met elkaar om', zegt Greta Gerwig over die scène, een typische voor Lady Bird, de eerste film die ze volledig zelf geregisseerd heeft. Daarin schetst ze ontwapenend eerlijk en met gevoel voor humor de turbulente relatie van een hardwerkende verpleegster en een karaktervolle dochter die popelt om uit te vliegen - ze heeft het gehad met haar middenklassebestaan, haar katholieke meisjesschool en het dodelijk saaie Sacramento. Niet alleen zeventienjarigen blijken daaraan toe: Lady Bird heeft een heel hoge vlucht genomen. Sinds eind november is Lady Bird volgens website Rotten Tomatoes de best gerecenseerde film ooit. Vijf nominaties voor een Academy Award volgden. Rijzende ster Saoirse Ronan (The Grand Budapest Hotel) en Laurie Metcalf (uit de sitcom Roseanne) mochten hopen op de Academy Awards voor beste actrice en beste bijrol. Gerwig zelf maakte kans op beste scenario, beste film en beste regie. Lady Bird won geen enkele van die Oscars maar de teleurstelling was te behappen. Gerwig is nog maar de vijfde vrouw met een Oscar-nominatie voor beste regisseur. Met haar regiedebuut mag ze dus meteen naast Lina Wertmüller, Jane Campion en Sofia Coppola staan. (Om Kathryn Bigelow te evenaren had ze de award ook moeten winnen.) En Gerwig heeft sowieso het momentum mee: de roep om meer gendergelijkheid in de Amerikaanse filmindustrie klinkt luid. Lady Bird is niet autobiografisch in de feiten, wel in bepaalde gevoelens. 'Ik vertel niet letterlijk wat mij is overkomen maar de film rijmt wel met de waarheid', aldus Gerwig. Net als haar hoofdpersonage ging ze naar een katholieke meisjesschool in Sacramento, droomde ze van een avontuurlijker leven en lag ze regelmatig overhoop met haar moeder. Gerwig pleit, net als Frances McDormand onlangs bij de Oscars, luidop voor meer diversiteit. Ze denkt optimistisch dat studio's zich voortaan zullen afvragen of er geen vrouw geschikt is voor de job. ' That's just good business', zei ze daarover in The Guardian. 'Kijk maar naar de ongelofelijk goeie respons van het publiek op films van vrouwen over vrouwen.' Eerder brak ze ook al een lans voor een vrouwelijke kijk. 'Vriendschap tussen vrouwen is een ondergewaardeerd onderwerp in films. Dat komt omdat mannen historisch gezien zo goed als alle filmscenario's, liedjes en boeken hebben geschreven. Mannen weten veel over vriendschap tussen mannen maar totaal niet wat vrouwen onder elkaar doen', vertelde ze toen ze in 2013 in Brussel Frances Ha kwam presenteren, waarin ze de hoofdrol speelde (en die ze samen met haar partner Noah Baumbach had geschreven). Met dat humoristische hipsterportret brak Gerwig, de boezemvriendin van Lena Dunham (Girls), door, maar ook daarvoor liet ze zich al opmerken. Als studente al raakte ze betrokken bij LOL (2006) van Joe Swanberg en andere indiepraatfilms waar ondertussen de term mumblecore op is geplakt. Ravissante verschijning, gevoel voor humor, natuurlijk spel: Gerwig was een gedroomd actrice, maar evengoed bedacht ze toen ook al verhaallijnen, hielp ze met de montage en de regie. En ze heeft gewoon te veel vertellen om enkel te acteren. Lady Bird is heus geen toevalstreffer. She will make Amerika Greta again.