Waarom vrouwen bijna nooit een soundtrack schrijven

18/02/19 om 16:32 - Bijgewerkt op 20/02/19 om 09:40

Ook dit jaar maakt geen enkele vrouwelijke componist kans op de Oscar voor Beste Soundtrack. Niet alleen omdat er minder vrouwelijke componisten zijn, maar omdat ze te weinig aandacht krijgen of niet serieus worden genomen.

Een terugblik op de Oscargeschiedenis maakt veel duidelijk: slechts drie vrouwen wonnen de Oscar voor Beste Soundtrack in 91 jaar tijd. Marilyn Bergman was met haar filmmuziek voor het drama Yentl van Barbra Streisand de eerste winnares in 1983. Het duurde dertien jaar vooraleer Rachel Portman er in 1996 met de tweede Oscar vandoor ging. Die won ze voor haar soundtrack van Emma dat gebaseerd is op het leven van Jane Austen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee