Op 18/04 te zien tijdens Het Grote Doek van Canvas in Kinepolis Gent.

Oost-Europa is een godvergeten gat waar corruptie, mensenhandel, moord en mishandeling zondagse hobby's zijn. Zo leeft het toch binnen het Hollywoodiaanse wereldbeeld. In 'The Whistleblower' is het weinig anders. In deze eerste langspeler van Larysa Kondracki, gebaseerd op ware feiten, zien we Rachel Weisz als agente Kathryn Bolkovac die als vrijwilligster naar het naoorlogse Bosnië trekt en daar te maken krijgt met een netwerk in vrouwenhandel. Verrassing, ook de VN zit mee in het complot.

'The Whistleblower mondt al snel uit in een politieke thriller met het devies van één-tegen-allen. Weisz ontpopt zich tot de verlosser van enkele jonge en mishandelde prostituees en jaagt daarbij het hele internationale vredesapparaat tegen zich in het harnas. Weisz draagt op overtuigende manier de film, maar kan niet maskeren dat de fundamenten rond haar wankelen. Melodramatische nevenplotjes en karikaturale booswichten doen de ogen rollen.

De film balanceert tussen een 'Matroesjka's'-aflevering en de onderhoudende regiestijl van Paul greengrass. 'The Whistleblower' is een competente debuutfilm, maar had misschien op relevantere manier moeten focussen op de VN als ambigue instantie. Rauw en grauw, maar geen kopstoot. (JVDV)

Oost-Europa is een godvergeten gat waar corruptie, mensenhandel, moord en mishandeling zondagse hobby's zijn. Zo leeft het toch binnen het Hollywoodiaanse wereldbeeld. In 'The Whistleblower' is het weinig anders. In deze eerste langspeler van Larysa Kondracki, gebaseerd op ware feiten, zien we Rachel Weisz als agente Kathryn Bolkovac die als vrijwilligster naar het naoorlogse Bosnië trekt en daar te maken krijgt met een netwerk in vrouwenhandel. Verrassing, ook de VN zit mee in het complot. 'The Whistleblower mondt al snel uit in een politieke thriller met het devies van één-tegen-allen. Weisz ontpopt zich tot de verlosser van enkele jonge en mishandelde prostituees en jaagt daarbij het hele internationale vredesapparaat tegen zich in het harnas. Weisz draagt op overtuigende manier de film, maar kan niet maskeren dat de fundamenten rond haar wankelen. Melodramatische nevenplotjes en karikaturale booswichten doen de ogen rollen. De film balanceert tussen een 'Matroesjka's'-aflevering en de onderhoudende regiestijl van Paul greengrass. 'The Whistleblower' is een competente debuutfilm, maar had misschien op relevantere manier moeten focussen op de VN als ambigue instantie. Rauw en grauw, maar geen kopstoot. (JVDV)