STALKER

Die keer toen de filmrol onbruikbaar was.
...

Die keer toen de filmrol onbruikbaar was.Andrei Tarkovski was een perfectionist. Volgens een medewerker draaide de Russische regisseur voor de buitenopnames van Stalker (1979) een jaar lang in Tallinn, Estland, vlak bij een chemische fabriek die gif in de rivier loosde. Het gedroomde decor voor 'de Zone', de buitenaards ogende plek waar Stalker zich afspeelt maar volgens sommige medewerkers tevens de oorzaak van de kanker waaraan Tarkovski, samen met enkele crewleden, later zou bezwijken. Toen de ploegleden terugkeerden naar Moskou, stelden ze vast dat de beelden - gedraaid met een experimentele Kodakcamera waar de Sovjet-labo's niet zo vertrouwd mee waren - vanwege een technisch defect grotendeels onbruikbaar waren. Tarkovski weigerde het project stil te leggen en besloot om de opnames het jaar daarop volledig over te doen, mét een nieuwe cameraman. In totaal verbruikte hij meer dan vijfduizend meter film. Tarkovski was dus écht een perfectionist.Die keer toen de regisseur ruzie had met de producenten.Het idee was altijd dat regisseur Richard 'The Omen' Donner de eerste en de tweede Superman tegelijkertijd zou opnemen. Maar na een hevige ruzie met producenten Alexander en Ilya Salkind over het hoge budget werden de opnames van de sequel onderbroken. Donner had ongeveer 75 procent van het vervolg klaar. Hij kreeg nooit de kans om de overige 25 procent te draaien. Toen Superman een succes bleek, huurden de producenten kort na de release de Brits Richard Lester in, die dat opgeblazen übermenschgedoe maar niets vond.Lester draaide een groot deel van Superman II (1980) opnieuw, waaronder verschillende scènes die Donner al had ingeblikt, om een volwaardige regisseurscredit te krijgen. Slechts enkele sleutelscènes uit Donners versie bleven overeind, om budgettaire redenen. Extra pijnlijk: Marlon Brando sleepte de producenten voor de rechter omdat hij vond dat hij te weinig van het winstpercentage van de film uitbetaald kreeg. Gevolg: de scènes met Brando als Supermans vader werden uit Superman II geknipt.Die keer toen de hoofdrolspeler zware diarree kreeg.Fitzcarraldo (1982) was een woelige productie. Cineast Werner Herzog had het maniakale idee om een boot van driehonderd ton over een berg in het Amazonewoud te laten rollen. Gewoon omdat het verhaal dat vereiste. Oscarwinnaar Jason Robards, die de hoofdrol speelde, kreeg na enkele dagen in de Peruviaanse jungle last van dysenterie (een bloederige vorm van diarree) en moest op doktersadvies afhaken. Herzog begon dan maar van voren af aan, nadat hij al ongeveer veertig procent van de film ingeblikt had, en deed een beroep op Klaus Kinski als nieuwe hoofdrolspeler.Herzog wist waar hij aan begon. Klaus Kinski was in 1972 de maniak die op de set van Herzogs Aguirre, der Zorn Gottes enkele kogels afvuurde op een tent met figuranten, omdat die te luid zaten te kaarten. In de documentaire Mein liebster Feind (1999) is te zien hoe Kinski een medewerker op de set van Fitzcarraldo uitscheldt over de kwaliteit van het eten. Een van de Peruviaanse figuranten zou daarop Herzog - doodernstig - hebben voorgesteld om Kinski te vermoorden. Herzogs antwoord: 'Jammer genoeg heb ik hem nodig om de film af te werken.'Die keer toen Woody Allen zich bedacht.Woody Allen voorziet bij nagenoeg al zijn films extra tijd voor reshoots, en is er ook niet vies van zijn acteurs de laan uit te sturen. Maar met September (1987) een van zijn ernstiger films, ging dat wel erg moeizaam.Oorspronkelijk had hij een ingetogen familiedrama in gedachten, met lange takes en een claustrofobisch sfeertje. Na de eerste draaiperiode was hij ontevreden met het materiaal. Hij vond er niets beters op dan het hele ding om te gooien en van nul af aan te beginnen. Hij gaf sleutelrollen aan nieuwe acteurs - Christopher Walken werd al ontslagen in de eerste draaiperiode en ook Sam Shepard en Maureen O'Sullivan moesten baan ruimen. Resultaat: een povere box office en matige kritieken. Allen heeft sindsdien meermaals verkondigd dat hij September graag een derde keer zou draaien. Dat zal bij een fantasie blijven.Die keer toen de regisseur door de producent werd ontslagen.Een prequel op William Friedkins befaamde horrorfilm uit 1973 regisseren en ontslagen worden nadat de film al is gedraaid: in Hollywood kan het. Het overkwam Paul Schrader, de regisseur van onder meer Auto Focus en American Gigolo. Productiefirma Morgan Creek had duidelijk een doordeweekse shocker verwacht, maar toen ze de ruwe versie zagen, bleek dat de man uit wiens brein Travis Bickle was ontsproten een te trage, te introverte, te character drivenpsychologische thriller had gemaakt. Waarna ze hem meteen de laan uitstuurden en Renny Harlin inhuurden, de man achter Cliffhanger en Die Hard 2. Die draaide de film helemaal opnieuw, met een andere cast en zelfs een andere bezetene.Resultaat: het lawaaierige onding Exorcist: The Beginning, een film die zulke slechte recensies kreeg dat Schrader een jaar later alsnog zijn betere maar minder commerciële versie mocht uitbrengen. Mét dezelfde acteur (Stellan Skarsgård) in de rol van duiveluitdrijver Father Merrin.