Eerder werd al aangekondigd dat het Oostendse filmfestival voortaan in januari zou plaatsvinden. Zo komt het evenement midden in het award- en festivalseizoen te liggen en kunnen Vlaamse producties meer aandacht krijgen.

Acteur Koen De Bouw volgt Lynn Van Royen op als master. Met zijn keuze voor 'age before beauty' als thema wil hij inhoud laten primeren op vorm, tijd, gender of ras. 'De nadruk ligt op sterke, universele verhalen die ons verbinden', aldus De Bouw.

In zijn masterselectie koos hij voor films die hem persoonlijk raken en waarin de grenzen van vorm en inhoud zowel elegant als minder elegant worden opgezocht. In de selectie vind je onder meer Toni Erdmann (Maren Ade), Abel (Alex Van Warmerdam), Capharnaüm (Nadine Labaki), King Kong (John Guillermin) en Boyhood (Richard Linklater).

Zelfs, of misschien vooral, in tijden van corona zijn sterke verhalen belangrijk, zegt directeur Peter Craeymeersch. 'We willen ons publiek een veilig event bieden met veel aandacht voor verhalen die het voorbije jaar door de pandemie wat op de achtergrond geraakt zijn.'

Red Sandra

Naast de traditionele Ensor-filmprijzen worden deze keer ook Jamies uitgereikt voor beste online content. Zo wil het festival een brug slaan tussen de traditionele filmwereld en de online content makers.

De openingsfilm op 15 januari is de eerste artistieke samenwerking tussen het echtpaar Jan Verheyen en Lien Willaert. Red Sandra is een waargebeurd verhaal over de willekeur van het noodlot, politieke verantwoordelijkheden en een ongelijke strijd. Centraal staat de familie Massart. William en Olga krijgen de diagnose dat hun dochtertje Sandra lijdt aan MLD, een zeldzame spierziekte. Ze heeft nog een jaar te leven. De vader weigert de hoop op te geven en gooit zich in een verbeten strijd tegen de farma-industrie.

'Red Sandra vertelt niet enkel een meeslepend verhaal van een familie in crisis, de film legt ook een actueel vraagstuk bloot over de verantwoordelijkheden van de farmaceutische industrie. Iets wat ons momenteel allemaal bezighoudt', zegt Craeymeersch over de openingsfilm.

Filmfestival Oostende

Van 15 tot en met 23 januari 2021. Het openingsevent op 15 januari vindt plaats in Kinepolis Oostende en is via livestream te volgen in verschillende Vlaamse en Brusselse bioscopen. In december wordt het volledige programma onthuld.

Eerder werd al aangekondigd dat het Oostendse filmfestival voortaan in januari zou plaatsvinden. Zo komt het evenement midden in het award- en festivalseizoen te liggen en kunnen Vlaamse producties meer aandacht krijgen. Acteur Koen De Bouw volgt Lynn Van Royen op als master. Met zijn keuze voor 'age before beauty' als thema wil hij inhoud laten primeren op vorm, tijd, gender of ras. 'De nadruk ligt op sterke, universele verhalen die ons verbinden', aldus De Bouw.In zijn masterselectie koos hij voor films die hem persoonlijk raken en waarin de grenzen van vorm en inhoud zowel elegant als minder elegant worden opgezocht. In de selectie vind je onder meer Toni Erdmann (Maren Ade), Abel (Alex Van Warmerdam), Capharnaüm (Nadine Labaki), King Kong (John Guillermin) en Boyhood (Richard Linklater).Zelfs, of misschien vooral, in tijden van corona zijn sterke verhalen belangrijk, zegt directeur Peter Craeymeersch. 'We willen ons publiek een veilig event bieden met veel aandacht voor verhalen die het voorbije jaar door de pandemie wat op de achtergrond geraakt zijn.'Naast de traditionele Ensor-filmprijzen worden deze keer ook Jamies uitgereikt voor beste online content. Zo wil het festival een brug slaan tussen de traditionele filmwereld en de online content makers. De openingsfilm op 15 januari is de eerste artistieke samenwerking tussen het echtpaar Jan Verheyen en Lien Willaert. Red Sandra is een waargebeurd verhaal over de willekeur van het noodlot, politieke verantwoordelijkheden en een ongelijke strijd. Centraal staat de familie Massart. William en Olga krijgen de diagnose dat hun dochtertje Sandra lijdt aan MLD, een zeldzame spierziekte. Ze heeft nog een jaar te leven. De vader weigert de hoop op te geven en gooit zich in een verbeten strijd tegen de farma-industrie. 'Red Sandra vertelt niet enkel een meeslepend verhaal van een familie in crisis, de film legt ook een actueel vraagstuk bloot over de verantwoordelijkheden van de farmaceutische industrie. Iets wat ons momenteel allemaal bezighoudt', zegt Craeymeersch over de openingsfilm.