Recensie ‘The Blindman’ (Offscreen Filmfestival)

Eén van de vele spaghettiwesterns die op Offscreen worden vertoond, is ‘The Blindman’ (1971). Sitereporter LB ging kijken en bracht verslag uit.

Het genre van de spaghettiwestern werd tijdens z’n bloeiperiode (in de jaren ’70) door cinefielen met de nek aangekeken. De voornamelijk door Italiaanse of Italo-Amerikaanse filmmakers geregisseerde genrefilms (vandaar de pejoratieve naam) waren karikaturale prenten bestemd voor idioten. De waardering voor het werk van grootmeester Sergio Leone heeft die perceptie gewijzigd, waardoor veel Italo-westerns nu op een tweede kans kunnen rekenen bij een cinemaminnend publiek. Enter Offscreen Filmfestival, dat vaak vergeten nichefilms zoals deze de mogelijkheid tot heropflakkeren biedt.

De derde spaghettiwestern in de programmering van Cinematek tijdens het Offscreen-filmfestival, was Il Cieco, ofte The Blindman. Dat deze prent zichzelf niet al te serieus neemt is een understatement dat kan tellen. Het ongetwijfeld door Zatoichi geïnspireerde verhaal heeft als protagonist een blinde revolverheld. Deze schietgrage goedzak ziet zich genoodzaakt (voor het geld, of wat dacht u?) om maar liefst vijftig postorderbruiden naar een afgelegen Texaanse negorij te begeleiden.

Daar heeft archetypische westernboef Domingo, waarmee de blinde het ’transportcontract’ afsloot, echter geen oren naar. De Mexicaanse Domingo, leider van een bandietenbende die ook een hilarisch krampachtige Ringo Starr herbergt, houdt de vrouwen gevangen voor eigen financieel gewin. Wat volgt is een uiterst politiek incorrecte, op-en-top cartooneske geweldscherts met een paar scherpe sadistische randjes.

The Blindman is in alles een film van z’n tijd. De jaren ’70 waren het decennium bij uitstek van de cultfilm en de geest van morele wetteloosheid. Italiaans cineast Ferdinando Baldi (twee jaar geleden overleden) is erin geslaagd om de hele prent zo’n aura van smakeloosheid mee te geven dat het charmant wordt. De knullige striphumor, de over the top vertolkingen, de gratuite en soms ronduit wreedaardige gewelduitbarstingen en het naargeestige seksisme (de vijftig vrouwen worden eerder behandeld als een veestapel dan als een groep mensen) zijn de ingrediënten van een cocktail die zowel voor een aangename benevelde toestand zorgt als een bittere nasmaak achterlaat.

De sobere fotografie van de woestijnomgeving van Almería, hier en daar opgesmukt door een trefzekere tracking shot, weekt eerder een gevoel van verdorring dan van weidsheid los. Daarnaast draagt Tony Anthony The Blindman op unieke wijze. De hoofdacteur kan bogen op een arsenaal aan coole quotes, die hij dan nog eens op bijzonder laconieke wijze uitbrengt. Zo antwoordt de blinde, wanneer hem gevraagd wordt of hij weet wie een bende handlangers van Domingo heeft vermoord: “I didn’t see a thing.” En van zo’n dingen moet The Blindman het hebben.

De Italiaanse trailer van de film.

Laurens Bouckaert