Recensie ‘Jauja’ @ Film Fest Gent

© gf

In de minimalistische western ‘Jauja’ onderneemt een verbouwereerde vader te midden van de ruige woestenij in Patagonië een queeste in het spoor van zijn dochter, die er met een jonge soldaat vandoor ging.

‘Jauja’ opent anno 1882 in de ruige wildernis van Patagonië, waar een Deense kapitein (rol van Viggo Mortensen) samen met zijn vijftienjarige dochter is neergestreken, bij de linie van het Argentijnse leger. In het holst van de nacht vlucht het meisje niet veel later al het kamp uit, met een jonge soldaat aan haar hand. De drijfveren van de puber worden nooit echt duidelijk, net zoals zoveel in de film onuitgesproken blijft. De kijker wordt tevens in het ongewisse gelaten over de ware toedracht van de speurtocht die de aangeslagen vader vervolgens aanvat; een queeste doorheen de uitgestrekte woestenij, die hem ook dichter bij zichzelf zal brengen.

Wie vertrouwd is met het werk van Lisandro Alonso, weet als geen ander dat zijn dunne premisse slechts de kapstok vormt voor een filosofische reflectie die veel breder gaat. Ofschoon we geen grote betrokkenheid voelden bij deze minimalistische western, valt er beslist wat te zeggen voor de manier waarop de regisseur van ‘La libertad’ en ‘Los muertos’ zijn film invult. Alle aandacht gaat daarbij uit naar het overweldigende landschap, dat gevat wordt in lang aangehouden sequentieshots. De gereduceerde beeldratio (4:3) met afgeronde hoeken geeft ‘Jauja’ een al dan niet bewust ouderwets uiterlijk, dat herinnert aan ansichtkaarten en waardevolle familiefoto’s uit een lang vervlogen tijd.

Dieter Vanden Bossche

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

JAUJA Trailer | Festival 2014 from TIFF on Vimeo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content