Quiz van de week - aflevering 14

Quiz van de week - aflevering 14
Half december komt Tron: Legacy in de Amerikaanse zalen, de opvolger van de sciencefictionfilm Tron uit 1982, over een computerprogrammeur die in een virtuele wereld belandt. Eindelijk, mogen we wel zeggen, want de promotiecampagne in de aanloop naar de release heeft heel lang geduurd. Hoeveel tijd zal studio Disney uiteindelijk uitgetrokken hebben om Tron: Legacy goed in de markt te zetten?Disney toonde de allereerste 'exclusieve' beelden van de nieuwe Tron in 2008, op het Comic Con-festival, de plaats waar alle 'nerds' van de VS samenkomen. In totaal heeft de marketingcampagne dus 29 maanden geduurd. Tron is dan wel een extreem voorbeeld, de trend in Hollywood is wel om steeds vroeger op voorhand 'buzz' rond een film te proberen te creëren. De reden: tv-reclame wordt in de VS dankzij de harddiscrecorders steeds vaker doorgespoeld en is dus minder efficiënt geworden.

1 Met de grote Tron

Half december komt Tron: Legacy in de Amerikaanse zalen, de opvolger van de sciencefictionfilm Tron uit 1982, over een computerprogrammeur die in een virtuele wereld belandt. Eindelijk, mogen we wel zeggen, want de promotiecampagne in de aanloop naar de release heeft heel lang geduurd. Hoeveel tijd zal studio Disney uiteindelijk uitgetrokken hebben om Tron: Legacy goed in de markt te zetten?Disney toonde de allereerste 'exclusieve' beelden van de nieuwe Tron in 2008, op het Comic Con-festival, de plaats waar alle 'nerds' van de VS samenkomen. In totaal heeft de marketingcampagne dus 29 maanden geduurd. Tron is dan wel een extreem voorbeeld, de trend in Hollywood is wel om steeds vroeger op voorhand 'buzz' rond een film te proberen te creëren. De reden: tv-reclame wordt in de VS dankzij de harddiscrecorders steeds vaker doorgespoeld en is dus minder efficiënt geworden.

2 Robbie-reclame

Robbie Williams viert dit najaar zijn twintigste verjaardag in de showbizz met een hele nieuwe reeks merchandising, waarvan elk product vernoemd is naar een van zijn hits. Welke van onderstaande geschenken zult u niet terugvinden?Op robbiewilliams.com vindt u een Let Me Entertain You-sjaal en een Angels-geurkaars, de Mandalay-atlas hebben we verzonnen.

3 Stallone the Stallion

The Party at Kitty and Stud's, zo heet de film uit 1970 waarin Sylvester Stallone debuteerde. Als die titel u niet bekend voorkomt: het gaat om een softpornoprent, waar de toen nog onbekende Stallone voor het geld aan meewerkte. Toen de acteur doorbrak, brachten de makers - ook al voor het geld - de film in 1976 opnieuw uit, ditmaal onder de titel Italian Stallion, en vorige week heeft de eigenaar van de originele kopie op eBay verkocht. Hoeveel bracht The Party op? De koper betaalde maar liefst 412.100 dollar. Wij hebben ooit een scène gezien uit The Party, en geloof ons vrij: het is zijn geld niet waard. Maar dat geldt natuurlijk voor zowat elke film van Stallone.

4 De Wilco-winkel

De Amerikaanse countryrockgroep Wilco brengt dezer dagen een wel heel speciaal product op de markt, waarvan de link met hun muziek ons niet meteen duidelijk is. Wat?De rockgroep heeft samengewerkt met een koffieproducent uit hun thuisstad Chicago om een speciale 'Wilco Selection' op de markt te brengen, die te koop is via hun website wilco.kungfustore.com. Overigens bestaan de Wilco-broodjes en het Wilco-bier ook. De broodjeszaak Sky Blue Sky Sandwich in Toronto (www.sbssandwiches.com) heeft een kaart waarop elk broodje vernoemd is naar een song van Wilco en de Californische brouwerij Lagunitas bracht in het voorjaar het bier Wilco Tango Foxtrot op de markt. Maar die twee producent zijn géén officiële Wilco-merchandising, vandaar.

5 Hotel Terminal

De horrorfilm New Terminal Hotel uit 2009 heeft niet bepaald hoge ogen gegooid - bij ons is hij zelfs nooit in de zalen gekomen - maar vorige week kwam de prent toch nog eens in het nieuws, zij het op een bizarre manier. Hoe?New Terminal Hotel was effectief de laatste film van Corey Haim, maar zijn erfgenamen bikkelen niet over de opbrengsten - wellicht omdat die er gewoon niet zijn. De film kwam om een heel andere reden in het nieuws : de eigenaar van het hotel waar de opnames plaatsvonden, heeft de kamer waar gefilmd werd namelijk helemaal behouden zoals de crew hem heeft achtergelaten. Toen er een brandje was en brandweermannen die kamer controleerden, zagen ze dat de muren en de vloer vol bloedspatten zaten en verwittigden ze de politie. Die kwam ter plaatse om de plek - 'the most grisly murder scene in my 35 years in law enforcement', zoals de politiechef het omschreef - te onderzoeken. Na acht uur hadden de rechercheurs door dat het om een filmset ging...