Locatie: Duitsland, Mexico, Italië

Opnameduur: dertig dagen

Release: onbekend, verwacht op het festival van Venetië

2019 is een boerenjaar voor Abel Ferrara. In mei eerde het Museum of Modern Art in New York de indiecineast die eind jaren zeventig furore maakte met de bloederige cultfilm The Driller Killer en in de jaren negentig piekte met controversiële, duistere stadsfilms zoals The Addiction of het beruchte Bad Lieutenant met Harvey Keitel. 'Had je me destijds gezegd dat The Driller Killer ooit in zo'n chique museum vertoond zou worden, ik had eens goed gelachen', grijnst Ferrara.

In de VS kwam eerder dit jaar The Projectionist uit, zijn documentaire over een bioscoopuitbater uit New York. 'Ik ben opgegroeid in de Bronx en dat krijg je niet meer uit mijn lijf. Ik zal me altijd met New York verbonden voelen, maar de stad is onherkenbaar veranderd. Manhattan is fucking Dubai geworden: een plek voor miljardairs. Je moet er 24 uur per dag werken om de huur te kunnen betalen. Dat is geen leven. Geef mij maar Rome.' Begin dit jaar, op het festival van Cannes, stelde Ferrara Tommaso voor, een semiautobiografische film met Willem Dafoe als een filmregisseur die de drankduivel heeft bezworen.

Ik ben opgegroeid in de Bronx en dat krijg je niet meer uit mijn lijf.

Maar de 67-jarige boeddhist met een ruig verleden is vooral blij dat hij de laatste hand kon leggen aan Siberia. 'Dat was een crazy project. Het heeft me vier jaar gekost om de film van de grond te krijgen. Siberia is zowat het tegenovergestelde van Tommaso. Dichter bij huis dan Tommaso was onmogelijk (Ferrara filmde toen in zijn appartement in Rome en castte zijn vrouw en zijn dochter, nvdr). Voor Siberia trokken we zo ver van huis als maar kon. We hebben nieuwe horizonten verkend. We hebben dieren gefilmd, onderwatergrotten, hondensleeën en de woestijnen van Mexico!'

' Siberia is een kruising van de Odyssee met een Alice in Wonderland voor volwassenen. Naast de natuur spelen vooral het geheugen en het onderbewustzijn een grote rol. Maar dit keer heb ik niet zelf persoonlijke zaken opgehoest, Willem heeft dat gedaan. Het gaat over zijn relatie met zijn vader en moeder, zijn kinderangsten, zijn dromen en herinneringen.' Ook de Amerikaanse schrijver Jack London en de Liber Novus van de Zwitserse psychoanalyticus Carl Jung waren inspiratiebronnen.

Op de foto zie je Ferrara Willem Dafoe regieaanwijzingen geven op de set in Bavaria Film, de filmstudio in het Beierse Geiselgasteig die eerder Ingmar Bergman, Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick, Billy Wilder, Orson Welles en Oliver Stone over de vloer kreeg. 'Het is de zesde keer dat ik met Willem samenwerk. We zijn erg close. We zijn allebei praktiserende boeddhisten en hij is de peter van mijn dochter. We verstáán elkaar. Hij weet waarover ik het heb en ik bedenk situaties waarin zijn enorme talent tot zijn recht komt.'