Bioscoopuitbating zit zowaar in de lift. Voor de tweede maand op rij breidt het aantal bioscoopzalen in België uit. Eind september opende stadsbioscoop Lumière in Brugge een vierde zaal. Nu opent in Brussel een nieuw bioscoopcomplex met acht zalen, goed voor 994 zitjes. White Cinema bevindt zich op de tweede verdieping van Docks Bruxsel, het nieuwe shoppingcentrum aan de Van Praetbrug en de Lambermontlaan dat concurrenten Uplace in Machelen en Neo op de Heizel te snel af is.

Net als de stadsbioscoop in Brugge is White Cinema een initiatief van een filmdistributeur die aan verticale integratie doet. Belga Films is al tachtig jaar een van de succesrijkste onafhankelijke filmverdelers van België maar zet sinds 2010 in op diversificatie. Het ontwikkelde reeds een Tax-Shelter en productietak en schakelt nu ook over op de uitbating van een bioscoop.

White Cinema bevindt zich op min of meer gelijke afstand van de stadsbioscopen in het centrum en de multiplex van Kinepolis op de Heizelvlakte en wil zich met een streng concept van beiden onderscheiden. CEO Jérôme De Bethune is ervan overtuigd dat het bestaande, eenvormige bioscoopaanbod niet meer rijmt met de behoeften van een steeds meer eisende kijker. 'We hebben veel gereisd en allerlei bioscopen bestudeerd en menen dat we de kijker een andere bioscoopbeleving kunnen aanbieden. Het idee is: het plezier maximaliseren en de frustraties minimaliseren.'

Wat de beloofde 'complete en innoverende' bioscoopbeleving precies inhoudt, springt niet onmiddellijk in het oog. Het verschil zou in de details zitten van het strak afgelijnde concept. Voor chips en popcorn kent dat concept geen genade. Het gekraak en de geur ervan zou te veel mensen irriteren. De snoepkiosk biedt enkel kwaliteitsproducten aan met een 'beperkte auditieve prikkeling' zoals snoep, patisserie van Maison Nihoul, Leopold-cuberdons en artisanaal ijs en chocolade. Net als vroeger zal personeel het lekkers voor de vertoning in de zaal aanbieden.

De schermen zijn groot, de zalen niet. De grootste telt maar 188 zitjes. Brede zetels waarin je achterover kan leunen, met led-verlichte bekerhouders en duo- of triozetels voor tortelduiven of gezinnen moeten het comfort verhogen. Op de eerste rij zitten is iets aantrekkelijker gemaakt door voetbankjes te voorzien. Ultra-bright 4K DLP-projectoren en DOLBY Sound garanderen beeld en geluid waar geen home-cinema aan kan tippen.

White Cinema wil qua comfort en technische perfectie niet onderdoen voor Kinepolis, maar lonkt evengoed naar de aan het centrum verknochte stadsbewoners. De White Bar is trots op haar wijnkaart en de lunchbokalen van Les Filles, een hip, lokaal project. De ticketautomaten hebben de vorm van filmspots. De witte vloeren en muren weerkaatsen het daglicht fel genoeg om een zonnebril te verantwoorden. 'We zijn complementair aan het bestaande bioscoopaanbod én een alternatief', zegt De Bethune.

De eerste films op de (digitale) affiches zijn Inferno, Captain Fantastic, De Premier en La Fille Inconnue. Die verraden een voorkeur voor mainstreamcinema, aangevuld met de prominentste arthousetitels.

Belga Films is in elk geval ambitieus en wil het niet bij één nieuw complex laten. Het heeft een vergunning om volgens hetzelfde concept ook een White Cinema te openen in Luik. En als het gecontesteerde Uplace in Machelen er ooit komt, wil het ook daar een bioscoop met tien schermen inrichten.

Niels Ruëll

Bioscoopuitbating zit zowaar in de lift. Voor de tweede maand op rij breidt het aantal bioscoopzalen in België uit. Eind september opende stadsbioscoop Lumière in Brugge een vierde zaal. Nu opent in Brussel een nieuw bioscoopcomplex met acht zalen, goed voor 994 zitjes. White Cinema bevindt zich op de tweede verdieping van Docks Bruxsel, het nieuwe shoppingcentrum aan de Van Praetbrug en de Lambermontlaan dat concurrenten Uplace in Machelen en Neo op de Heizel te snel af is. Net als de stadsbioscoop in Brugge is White Cinema een initiatief van een filmdistributeur die aan verticale integratie doet. Belga Films is al tachtig jaar een van de succesrijkste onafhankelijke filmverdelers van België maar zet sinds 2010 in op diversificatie. Het ontwikkelde reeds een Tax-Shelter en productietak en schakelt nu ook over op de uitbating van een bioscoop. White Cinema bevindt zich op min of meer gelijke afstand van de stadsbioscopen in het centrum en de multiplex van Kinepolis op de Heizelvlakte en wil zich met een streng concept van beiden onderscheiden. CEO Jérôme De Bethune is ervan overtuigd dat het bestaande, eenvormige bioscoopaanbod niet meer rijmt met de behoeften van een steeds meer eisende kijker. 'We hebben veel gereisd en allerlei bioscopen bestudeerd en menen dat we de kijker een andere bioscoopbeleving kunnen aanbieden. Het idee is: het plezier maximaliseren en de frustraties minimaliseren.'Wat de beloofde 'complete en innoverende' bioscoopbeleving precies inhoudt, springt niet onmiddellijk in het oog. Het verschil zou in de details zitten van het strak afgelijnde concept. Voor chips en popcorn kent dat concept geen genade. Het gekraak en de geur ervan zou te veel mensen irriteren. De snoepkiosk biedt enkel kwaliteitsproducten aan met een 'beperkte auditieve prikkeling' zoals snoep, patisserie van Maison Nihoul, Leopold-cuberdons en artisanaal ijs en chocolade. Net als vroeger zal personeel het lekkers voor de vertoning in de zaal aanbieden. De schermen zijn groot, de zalen niet. De grootste telt maar 188 zitjes. Brede zetels waarin je achterover kan leunen, met led-verlichte bekerhouders en duo- of triozetels voor tortelduiven of gezinnen moeten het comfort verhogen. Op de eerste rij zitten is iets aantrekkelijker gemaakt door voetbankjes te voorzien. Ultra-bright 4K DLP-projectoren en DOLBY Sound garanderen beeld en geluid waar geen home-cinema aan kan tippen. White Cinema wil qua comfort en technische perfectie niet onderdoen voor Kinepolis, maar lonkt evengoed naar de aan het centrum verknochte stadsbewoners. De White Bar is trots op haar wijnkaart en de lunchbokalen van Les Filles, een hip, lokaal project. De ticketautomaten hebben de vorm van filmspots. De witte vloeren en muren weerkaatsen het daglicht fel genoeg om een zonnebril te verantwoorden. 'We zijn complementair aan het bestaande bioscoopaanbod én een alternatief', zegt De Bethune.De eerste films op de (digitale) affiches zijn Inferno, Captain Fantastic, De Premier en La Fille Inconnue. Die verraden een voorkeur voor mainstreamcinema, aangevuld met de prominentste arthousetitels. Belga Films is in elk geval ambitieus en wil het niet bij één nieuw complex laten. Het heeft een vergunning om volgens hetzelfde concept ook een White Cinema te openen in Luik. En als het gecontesteerde Uplace in Machelen er ooit komt, wil het ook daar een bioscoop met tien schermen inrichten.Niels Ruëll