Lid filmkeuring verdedigt 16-pluslabel voor ‘Black’, maar bekritiseert systeem

© gf

“De film ‘Black’ is indrukwekkend en meeslepend, maar ook heftig en rauw en dat kan bij jongeren beneden de zestien jaar een heftig effect hebben”, zegt Tine Van Dycke. Van Dycke is lid van de filmkeuringscommissie die de film ‘Black’ een 16-pluslabel gaf. Cultuurminister Sven Gatz wil een hervorming van de keuring.

Woensdag waren er relletjes bij de vertoning van de film van regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah in de Brusselse Kinepolis, wellicht omdat jongeren niet in de zaal mochten.

“In het geval van ‘Black'”, zegt Tine Van Dycke, “zijn er veel jongeren die al lang naar de release van deze film uitkeken, die vrienden hebben die deelnamen aan de casting, en die veel sympathie hebben voor de regisseurs die overal promo maken voor hun film. Die regisseurs gaven bovendien zelf 14 plus als geschikte doelgroep aan. Bijgevolg is het jammer dat hen deze kijkervaring wordt ontzegd. Ze moeten bij wijze van spreken de dvd-release afwachten om de film dan toch te kunnen zien. Daar zal het label ook op vermeld staan, maar niemand zal hen verbieden de film te bekijken”

Want het commissielid noemt het systeem van onomwonden “verouderd” omdat er zoveel gewicht wordt gelegd bij bioscoopreleases en dit niet het geval is bij andere platformen zoals Video On Demand van Telenet/Belgacom, Netflix, Youtube, Popcorntime, enzovoort. “Momenteel ontbreekt het ook aan een goede coördinatie van de filmkeuring”, zegt Van Dycke.

Verkrachtingsscène

“Er zijn geen duidelijk omschreven beoordelingscriteria, richtlijnen of voorbeelden van films die al dan niet KNT zijn.” Van Dycke juicht daarom de vernieuwingspoging van cultuurminister Sven Gatz toe. “Enkele scènes van ‘Black’ zijn rauw en expliciet in beeld gebracht”, zegt ze. “Bijvoorbeeld de verkrachting van Mavela. Die scène zit toch ook in het boek en die wordt toch ook door tieners gelezen, wordt dan opgeworpen, maar het verschil met het boek is dat je bij een film geen beroep doet op je eigen visuele verbeelding, maar dat de regisseur bepaalt hoe je die scène te zien krijgt. De beelden tonen in het geval van die verkrachtingsscène alles, er is weinig ruimte voor nuance of relativering.”

“Zestien jaar is een leeftijdsgrens waarbij jongeren genuanceerder naar film kijken dan jongeren onder de zestien. Ze kunnen situaties sneller in de juiste context zien, relativeren, feiten van fictie onderscheiden. Jongeren beneden de zestien zijn pubers. Ze denken en gedragen zich vaak in extremen, zien situaties vaker zwart-wit, kunnen moeilijk relativeren, ervaren heftige emoties. Daarom kan een film als Black bij min-zestienjarigen ook een heftig effect op hen hebben, omdat ze persoonlijk zelf nog in volle ontwikkeling zijn.”

Hervorming

Er zijn tussen de verschillende gemeenschappen van ons land onderhandelingen bezig om het filmkeuringssysteem aan te passen, laat het kabinet van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) weten. Doel van de onderhandelingen is tot één gemeenschappelijk model te komen, over de gemeenschappen heen. In afwachting worden films nog steeds gekeurd door de bevoegde filmkeuringscommissie.

De filmkeuring, die met zesde staatshervorming een gemeenschapsbevoegdheid werd, wordt geregeld door een verouderde wet van 1920. Het nieuw model zal niet alleen gaan over een keuringssysteem voor films in bioscoopzalen, maar ook voor andere dragers waarop films dankzij moderne technologie worden bekeken (tv, dvd, video-on-demand, online streaming e.d.).

Eerder had regisseur Adil El Arbi aangegeven dat het buitenland een genuanceerder systeem van ratings hanteert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content