En waar de sterre bleef stille staan, het veelbesproken debuut van Gust Van Den Berghe dat enkele maanden geleden in Cannes op luid applaus werd onthaald, ging gisteren in première. Een heuglijke gebeurtenis, temeer daar Van Den Berghe vlak na de vertoning de Jo Röpcke Award 2010 kreeg uit handen van Knack Focus-hoofdredacteur Patrick Duynslaegher.

Sinds 2008 reikt Knack Focus de award genoemd naar de legendarische filmrecensent uit aan een jong talent uit de Vlaamse cinema: de afgelopen jaren werden achtereenvolgens Fien Troch en Felix Van Groeningen bekroond, nu gaat de prijs dus naar een debutant van nauwelijks 25 jaar.

'Zelden een Vlaams cineast aan het werk gezien die zo vanzelfsprekend in filmtermen denkt', legt Patrick Duynslaegher de keuze uit. 'In harde zwart-witbeelden - op een kleurenflits na - borstelt Van Den Berghe een sterk picturale wereld die echo's oproept aan de vroege films van Werner Herzog en de Pier Paolo Pasolini van Il vangelo secondo matteo, maar die vooral zo uniek, radicaal en consequent is dat je het resultaat met niets kunt vergelijken. En waar de sterre bleef stille staan is het debuut van een natuurtalent.'

En waar de sterre bleef stille staan, het veelbesproken debuut van Gust Van Den Berghe dat enkele maanden geleden in Cannes op luid applaus werd onthaald, ging gisteren in première. Een heuglijke gebeurtenis, temeer daar Van Den Berghe vlak na de vertoning de Jo Röpcke Award 2010 kreeg uit handen van Knack Focus-hoofdredacteur Patrick Duynslaegher. Sinds 2008 reikt Knack Focus de award genoemd naar de legendarische filmrecensent uit aan een jong talent uit de Vlaamse cinema: de afgelopen jaren werden achtereenvolgens Fien Troch en Felix Van Groeningen bekroond, nu gaat de prijs dus naar een debutant van nauwelijks 25 jaar. 'Zelden een Vlaams cineast aan het werk gezien die zo vanzelfsprekend in filmtermen denkt', legt Patrick Duynslaegher de keuze uit. 'In harde zwart-witbeelden - op een kleurenflits na - borstelt Van Den Berghe een sterk picturale wereld die echo's oproept aan de vroege films van Werner Herzog en de Pier Paolo Pasolini van Il vangelo secondo matteo, maar die vooral zo uniek, radicaal en consequent is dat je het resultaat met niets kunt vergelijken. En waar de sterre bleef stille staan is het debuut van een natuurtalent.'