Harrison Ford, al veertig jaar filmster, is niet de goedkoopste en niet de jongste. Er is veel gespeculeerd over de vraag of hij zou meespelen in de sequel op Blade Runner, de sf-klassieker waarin hij met een vliegende auto een dystopisch Los Angeles doorkruist. De hoofdrol moest hij aan Ryan Gosling laten, maar hij is wel degelijk van de partij in Blade Runner 2049. 'Het script was heel ambitieus en schitterende filmmakers als Denis Villeneuve en cameraman Roger Deakins ...

Harrison Ford, al veertig jaar filmster, is niet de goedkoopste en niet de jongste. Er is veel gespeculeerd over de vraag of hij zou meespelen in de sequel op Blade Runner, de sf-klassieker waarin hij met een vliegende auto een dystopisch Los Angeles doorkruist. De hoofdrol moest hij aan Ryan Gosling laten, maar hij is wel degelijk van de partij in Blade Runner 2049. 'Het script was heel ambitieus en schitterende filmmakers als Denis Villeneuve en cameraman Roger Deakins wilden er hun schouders onder zetten. Ik stond te spríngen om terug te keren naar het Blade Runner-universum', grijnst Ford. Harrison Ford: Ik had het mís, nou blij? Ik had niet aan Ridley mogen twijfelen. Maar het was een moeilijke film. We geloofden allebei nogal sterk in de deugdelijkheid van onze ideeën en daardoor hadden we een wat moeilijke relatie. Soms kwamen we eruit, soms niet. Hij had het volste recht om de film te maken die hij in zijn hoofd had, ik had recht op mijn versie. We hebben dat láng geleden al bijgelegd. Ford: Klopt. Laten we wel niet vergeten dat de versie die in de zalen kwam, gebukt ging onder een knullige voice-over. Ik was daar van in het begin tegen. Ik wilde géén voice-over inspreken. Helaas werd er met een contract gezwaaid en moest ik wel. Gelukkig vond de film mettertijd zijn publiek. Blade Runner heeft generaties filmmakers beïnvloed. Om het met een cliché te zeggen: de film was zijn tijd ver vooruit. Ford: Dat is volgens mij waar een groot deel van de fascinatie voor de film vandaan komt. Ze zijn zeldzaam, de regisseurs die weerstaan aan de verleiding om alle touwtjes aan elkaar te knopen en je met een happy end terug naar huis te sturen. Terug naar La La Land. Ford: Hij was me al eerder opgevallen, maar met die film heeft hij me omvergeblazen, vooral omdat hij zelf piano speelde. Dat zingen en dansen, tot daaraan toe, de meeste musketiers kunnen zingen en dansen. Pianojazz vind ik trouwens een van de geneugten des levens. Ford: Ze wonen allemaal in hetzelfde huis, maar komen uit verhalen die sterk van elkaar verschillen, en daar ben ik fier op. Ik heb het altijd als mijn plicht gezien om het publiek verschillende dingen aan te bieden. In een restaurant wil je toch ook niet altijd hetzelfde op je bord krijgen?