'Vraag wat je wilt over mijn vader. Ik praat graag over hem', knipoogt Geraldine Chaplin, ook al zijn er honderd-en-een redenen om het niet over Charlie Chaplin maar over haar te hebben. Film Fest Gent kent haar de Joseph Plateau Honorary Award toe voor haar bijzondere bijdrage aan de kunst van het filmmaken. Op haar cv staan zo'n honderdzestig titels, waaronder de romantische klassieker Doctor Zhivago en Jurassic World: Fallen Kingdom. En volgende maand is ze te zien in het derde seizoen van Netflix' paradepaardje The Crown en staat ze op een filmset in Bolivië.

De eerstvolgende bestemming is echter Gent, waar The Barefoot Emperor in première gaat. Met die politieke dramady breien Peter Brosens en Jessica Woodworth een vervolg aan King of the Belgians. In die festivalhit uit 2016 speelt Peter Van den Begin een Belgische koning die door Europa doolt nadat Wallonië zich van België heeft afgescheurd. In de sequel wordt hij in Sarajevo neergeschoten en in veiligheid gebracht op een van de buitenwereld afgesloten Kroatisch eiland, waar de sinistere Dr. Otto Kroll (cultacteur Udo Kier) de wet bepaalt. De overbodig geworden koning schiet er goed op met een gekke oude dame met een mysterieuze tweelingzus. Die dubbelrol neemt Geraldine Chaplin voor haar rekening. 'Peter Brosens en Jessica Woodworth zijn briljant en in niets te vergelijken met alle andere regisseurs met wie ik al heb samengewerkt. Ze doen alsof ze veel improviseren, maar daar trap ik niet in. Ze weten héél goed wat ze willen en net daarom durven ze de film zijn gang te laten gaan en er elke medewerker nauw bij betrekken.'

De flirt tussen haar personage en de Belgische koning haalt herinneringen naar boven. 'Op een feest van een rijkaard in het zuiden van Frankrijk heb ik ooit koning Boudewijn ontmoet. Ja, zó oud ben ik al! Onder de veertig gasten bevonden zich vooral aristocraten en hoeren, want van die mix hield de gastheer. Boudewijn kwam met de boot aan. Hij was toen nog niet getrouwd met het F-woord, de dame van wie Spanjaarden de naam niet durven uitspreken uit schrik dat het ongeluk brengt. Toen Boudewijn zijn entree maakte, hoorde je de meisjes overal fluisteren: "Wat een vangst."'

'Mijn vader hield van erg jonge meisjes. Vandaag zouden ze hem in de gevangenis steken.'

Geraldine Chaplin

In The Barefoot Emperor implodeert de Europese Unie en grijpt het neofascistische Nova Europa de macht. 'Er worden een aantal bezoekerscentra in Nieuw Europa opgericht waar migranten worden 'verwerkt' en uitgezet. Iemand merkt op dat afval een kolossaal probleem was tot bleek dat je er geld mee kon verdienen, en dat je hetzelfde met migranten kunt doen. "Zie ze als afval en je kunt er mooie winsten mee vergaren." Peter en Jessica zijn erg scherp maar ze hebben gelijk. Er gebeuren vandaag huiveringwekkende dingen. De mens leert niet uit zijn fouten. De populariteit van extreemrechts is zéér angstaanjagend.'

Papa werkt!

Chaplin maakt zelf het bruggetje naar The Great Dictator, de klassieker uit 1940 waarmee Charlie Chaplin Adolf Hitler te kijk zette. 'Peter en Jessica doen niet hetzelfde, maar ze laten je toch ook een beetje lachen met de absoluut ridicule klerezooi waar we in vastzitten. Mijn vader stond altijd aan de kant van de underdog. Zijn grote verdienste was dat hij mensen aan het lachen bracht én iets te vertellen had. Toen werkelijk iederéén hem The Great Dictator afraadde, stak hij gewoon zijn geld in de film. Toen die uitkwam, was de Blitzkrieg al begonnen. De film werd een enorm succes. Eindelijk konden de mensen het zich veroorloven om te lachen met dat monster.'

***

GERALDINE CHAPLIN (links) met onder meer PETER VAN DEN BEGIN in THE BAREFOOT EMPEROR.

Geraldine Chaplin is de oudste van de acht kinderen die Charles Chaplin kreeg met zijn vierde echtgenote, Oona O'Neill, de dochter van de Amerikaanse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Eugene O'Neill. Toen ze trouwden was zij net 18, hij 54. 'Mijn moeder was heel jong toen ze mijn vader leerde kennen. Hij hield van erg jonge meisjes. Vandaag zouden ze hem in de gevangenis steken. Maar hij trouwde wel met haar en daarmee was destijds de kous af. Mijn moeder was briljant, scherpzinnig en elegant. Haar brieven waren onwaarschijnlijk knap. Toch besloot ze haar leven aan mijn vader te wijden. Dat deed ze beter dan eender wie. Ze was amper 52 toen hij stierf. Hoewel het haar niet aan aanbidders ontbrak, is ze nooit hertrouwd. Volgens mij is ze gestorven aan een gebroken hart. Ik mis haar énorm. Als ik me niet goed voel, jammer ik nog altijd om mijn mammie. (lacht)

'Mijn vader hield alleen rekening met haar oordeel wat zijn scenario's betreft. Als zij het niet zo goed vond, kon hij kwaad worden en met de deuren slaan, om vervolgens zijn scenario toch te herwerken. Ze was zijn beste criticus. Ik herinner me ook dat vader niet veel met ons speelde. Het was altijd: "Papa werkt!" Maar hij heeft wel veel vóór ons gespeeld. Hij was buitengewoon grappig als hij voor een publiek kon spelen. Misschien is dat reden waarom hij zoveel kinderen heeft gemaakt.'

Dankzij rimpels

De jonge Geraldine Chaplin droomde niet van een filmcarrière. 'Dans was mijn eerste grote liefde, maar op een dag stelde ik vast dat ik op wat circuswerk en dansspektakels na geen werk had. Uit gemakzucht probeerde ik het als actrice. Ik ging ervan uit dat mijn familienaam deuren zou openen. Dat was ook zo: ik had snel een agent en die kon me meteen aan een rol helpen in Par un beau matin d'été, een film met dé Franse superster van toen: Jean-Paul Belmondo.'

Honderdzestig films later is ze heel blij met haar filmcarrière. 'Een danseres moet het meestal na een tiental jaar al voor bekeken houden. Ik begon met film uit gemakzucht maar werd wel stapelverliefd op dat werk.' Haar tweede film als volwassene was meteen een klassieker: Doctor Zhivago. 'De kritieken waren bar slecht. Men vond dat de film verbleekte bij de vorige van David Lean, Lawrence of Arabia. Maar het publiek bleef maar opdagen en maakte zo van Doctor Zhivago het klassieke voorbeeld van de romantische liefdesfilm die wél iets durft. Hij draait tenslotte om een man die van twee vrouwen tegelijk houdt. Dat was destijds gewaagd.'

De actrice had nooit het gevoel dat ze ze zich tegenover haar vader moest bewijzen. 'Dat zou zinloos geweest zijn. Niemand doorstaat de vergelijking met Charlie Chaplin.' Wel vindt ze dat ze ongelofelijk veel geluk heeft gehad. 'Eerst opende mijn familienaam deuren en vervolgens kruiste ik het pad van een handvol fantastische regisseurs. Een acteercarrière hangt niet af van talent maar van geluk.'

Chaplin speelde in verschillende landen kleine en grote rollen in alle mogelijke genres. Ze was jarenlang de muze van de Spaanse meester Carlos Saura (Cría cuervos) en werkte samen met grote namen als David Lean, Martin Scorsese, Pedro Almodóvar, Robert Altman, Alain Resnais, Jacques Rivette en J.A. Bayona. 'Ik heb altijd overal voor opengestaan, maar het liefst werk ik aan films die ik zelf graag zie. Jurassic World: Fallen Kingdom hoort daar ook bij. Dat is een goede film en sinds El orfanato cast regisseur J.A. Bayona mij in al zijn films omdat hij denkt ik hem geluk breng.'

De afgelopen tien jaar zat Chaplin aan een gemiddelde van vier films of series per jaar. 'Oud zijn is verschrikkelijk, maar dankzij mijn rimpels krijg ik meer werk dan ik gewoon ben. Weinig actrices van mijn leeftijd hebben zich niet laten ombouwen, maar de meeste regisseurs willen voor personages zoals oma's en gekke oudjes iemand met échte rimpels. En dan komen ze bij mij uit. Fijn, want ik ben erg gehecht geraakt aan deze job.'

The Barefoot Emperor

14/10 om 13.20 uur (in aanwezigheid van Geraldine Chaplin), 17/10 om 17.00 uur, Kinepolis.

Geraldine Chaplin

Geboren in 1944 in Santa Monica, VS als de dochter van filmicoon Charlie Chaplin.

Breekt door als de echtgenote van Omar Sharif in het geliefde liefdesdrama Doctor Zhivago (1965).

Is in de jaren zeventig de partner en muze van de Spaanse regisseur Carlos Saura.

Enkele bekende titelsCría cuervos van Carlos Saura, Les uns et les autres van Claude Lelouch, El orfanato van J.A. Bayona, Nashville van Robert Altman, Hable con ella van Pedro Almodóvar en The Age of Innocence van Martin Scorsese.

Films waar ze trots op isBoxes van Jane Birkin, Sand Dollars en Anchor and Hope.

Regisseurs die ze hoog heeft zitten Robert Altman en Jacques Rivette.