Filmografie Polanski: Rosemary’s Baby

"Van alle verkrachtingsfantasieën die Polanski's oeuvre rijk is, is dit wel de meest uitzinnige: in een van haar nachtmerries wordt Rosemary op een stelling van de Sixtijnse kapel gehesen, vastgebonden op haar bed met een in bloed gedrenkt penseel beschilderd en door Satan himself flink gepakt ... Bovendien worden de zwarte kunsten in Rosemary's baby als een soort repetitie gezien van de sinistere slachtpartij van Mansons zogeheten familie."

De bestseller van Ira Levin over satanische praktijken in hedendaags Manhattan blijkt de perfecte inspiratoe voor Polanski’s entree in Hollywood en brengt de jonge regisseur wereldfaam.

Rosemary’s Baby (1968)

De bestseller van Ira Levin over satanische praktijken in hedendaags Manhattan blijkt de perfecte inspiratoe voor Polanski’s entree in Hollywood en brengt de jonge regisseur wereldfaam. Mia Farrow is voor de enige keer in haar carrière ideaal gecast als een jonge, katholieke vrouw die tijdens haar zwangerschap vriendschap sluit met een diabolische bejaard echtpaar en de antichrist baart nadat haar opportunistische echtgenoot (John Cassavetes) een pakt sluit met de duivel.

Van alle verkrachtingsfantasieën die het oeuvre van Polanski rijk is, dit wel de meest uitzinnige: in een van haar nachtmerries wordt Rosemary op een stelling naar de zoldering van de Sixtijnse kapel gehesen, vastgebonden op haar bed met een in bloed gedrenkt penseel beschilderd en door Satan himself flink gepakt. Behalve in die dubbelzinnige droombeelden, suggereert Polanski meer dan hij laat zien. Zo kun je bovennatuurlijke horror ook als een case-study bekijken: een klinische observatie van identiteitsverlies als gevolg van een traumatiserende zwangerschap.

De naargeestige sfeer waarvan de film doortrokken is, wordt in hoge mate bepaald door het decor: een luguber appartement waarvan het interieur werd nagebouwd in de Paramount studio, maar voor de buitenkant de Dakota werd gebruikt, het neogotische flatgebouw in New York waar in 1980 John Lennon zou worden neergeknald.

Een onheilspellende gebeurtenis doet sommigen trouwens geloven dat er een vloek op deze productie rust: Polanski’s huiscomponist Krzysztof Komeda, die het macabere wiegelliedje componeerde dat Mia Farrow neuriet, krijgt na een kwalijke val in de heuvels van Hollywood een bloeduitstorting in de hersenen. Hij geraakt in een coma waaruit hij niet meer ontwaakt.

Bovendien worden de zwarte kunsten in Rosemary’s Baby als een soort algemene repetitie gezien van de sinistere slachtpartij van Mansons zogeheten familie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content