Paradise Trips: Gene Bervoets sans gêne

Paradise Trips. Met Gene Bervoets in afgedragen marcelleke. © gf
Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

Een verbitterde buschauffeur ontdekt zijn ware ik – én de ware Gene Bervoets – in Raf Reyntjens langspeelfilmdebuut Paradise Trips.

Paradise Trips

Raf Reyntjens met Gene Bervoets, Jeroen Perceval, Noortje Herlaar

Kill all hippies‘, briesten de punks indertijd, en buschauffeur Mario Dockers is het daar volmondig mee eens. Niet dat de pas gepensioneerde sinjoor op zich van veel subversiviteit kan worden verdacht. Alleen moet Mario niks hebben van al die langharige, weed paffende doppers die hij met zijn keurig onderhouden bus naar een neohippiefestival in Kroatië vervoert. En geen grijs haar op zijn kop en in zijn imposante walvissnor die hem op andere, meer vredelievende gedachten kan brengen.

Dat is het vertrouwde vertrekpunt van deze roadmovie, het langspeelfilmdebuut van regisseur Raf Reyntjens, die eerder opgemerkte videoclips maakte voor onder meer Stromae. Ook het dramatische traject dat volgt, loopt langs de bekende genrepaden. Zo kun je er nog voor de bus zijn bestemming heeft bereikt al vloeibare xtc op innemen dat de permanente donderwolken in Mario’s hoofd tussen de dansende, bonte bende hippies beetje bij beetje zullen opklaren.

Helemaal zeker ben je wanneer hij, eens aangekomen in Kroatië, niet alleen zijn van hem vervreemde zoon Jim (Jeroen Perceval) – die hij niet meer heeft gezien sinds die in de gevangenis zat wegens drugsdelicten – tegen het getatoeëerde lijf loopt, hij ontmoet er voor het eerst ook zijn kleinzoontje Sunny, die geeneens weet heeft van bompa’s bestaan.

Paradijselijk origineel kun je Reyntjens’ scenario niet noemen, en in de Vlaamse filmgeschiedenis werden er wel eens scherpere dialogen geschreven, maar toch loont de trip, desnoods zonder paddo’s, best de moeite. Dat is te danken aan het vloeiende camerawerk, dat je in het midden van de meute dropt en zowel oog heeft voor couleur locale als voor emotionele momenten. En aan de bondige montage, die tussen de meeste coming-of-age-clichés manoeuvreert, en wegzapt voor er te veel Vlaamse kolder dreigt uit te breken.

Paradise Trips: Gene Bervoets sans gêne
© gf

Maar als Paradise Trips al één verkoopargument heeft, dan is het Gene Bervoets als de verkrampte Mario, die gaandeweg beseft dat hij handiger is in het sturen van zijn bus dan van zijn emoties. Van de guitige, gladde spring-in-het-veld uit het voormalige Swingpaleis, Wolventhe horror, the horror – en Albert II, is dankzij een valse boksersneus en een kaalgeschoren kop alvast geen spoor te bekennen. En dus kan Bervoets eindelijk eens bewijzen dat hij, mits een rol om zijn gave tanden in te zetten, zelfs in een afgedragen marcelleke een film kan dragen. Al had al wie indertijd goed had opgelet bij Crazy Love (1987) of Spoorloos (1988) dat eigenlijk al kunnen vermoeden.

Een nieuw begin voor Mario Dockers én voor Gene Bervoets dus. Oftewel twee valabele redenen om die werkschuwe, sufgeblowde en chronisch naar patchoeli geurende hippies tenminste toch voor één keer en voor negentig minuten te tolereren. Peace!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content