'Doe dit niet voor mij of voor jezelf', zegt Debbie Ocean (Sandra Bullock) vlak voor ze samen met haar team een van de grootste juweelovervallen ooit zal plegen. 'Doe het voor het achtjarige meisje dat ervan droomt om later een misdadiger te worden.' Hoewel Oceans peptalk van een bedenkelijke moraal getuigt - wat wil je ook met een gluiperige broer als Danny Ocean, het misdadige brein uit Steven Soderberghs Ocean's-trilogie en het rat pack-origineel uit 1960 -, raakt ze wel een belangrijk punt aan: er zijn weinig rolmodellen voor jonge vrou...

'Doe dit niet voor mij of voor jezelf', zegt Debbie Ocean (Sandra Bullock) vlak voor ze samen met haar team een van de grootste juweelovervallen ooit zal plegen. 'Doe het voor het achtjarige meisje dat ervan droomt om later een misdadiger te worden.' Hoewel Oceans peptalk van een bedenkelijke moraal getuigt - wat wil je ook met een gluiperige broer als Danny Ocean, het misdadige brein uit Steven Soderberghs Ocean's-trilogie en het rat pack-origineel uit 1960 -, raakt ze wel een belangrijk punt aan: er zijn weinig rolmodellen voor jonge vrouwen. Ook in Amerikaanse cinema moet je er met een vergrootglas naar zoeken. Daarom heeft Hollywood gender-swapping (her)ontdekt. Vroeger werd die term gebruikt wanneer een mannenrol door een vrouw werd ingevuld, zoals bij het personage van Sigourney Weaver in Alien (1979), maar sinds de geflopte Ghostbusters-reboot (2016), waarvoor Melissa McCarthy en Kristen Wiig het protonenpak van Bill Murray en Dan Aykroyd overnamen, duidt hij steeds vaker op een hele cast die van geslacht wisselt. Ook in Ocean's 8 is dat het geval. Niet gladde bro's als George Clooney en Brad Pitt stelen de show, het zijn vrouwen als Sandra Bullock, Cate Blanchett, Rihanna en Mindy Kaling die hun avondkledij aantrekken om tijdens een exclusief gala met de buit te gaan lopen: een Cartier-ketting ter waarde van 150 miljoen dollar. Hoewel gender-swapping voor filmstudio's een manier is om gemakkelijk geld te verdienen, creëert het wel extra mogelijkheden voor vrouwelijk acteertalent en - in het geval van Ocean's 8 - voor een portie vermakelijke en strak verpakte cinema. Zelfs al hanteert Gary Ross (Pleasantville, The Hunger Games) in deze reboot schaamteloos dezelfde elegante glossy stijl als voorganger Soderbergh, neemt het afgelijnde, luchtige scenario nergens een onverwachte wending en begint zijn film op precies dezelfde manier als Ocean's Eleven, om daarna het geijkte pad van de heistfilm te volgen: eerst een team verzamelen, vervolgens voor-bereidingen treffen en daarna de overval zelf en de nasleep ervan in beeld brengen. Ondanks dit gebrek aan originaliteit voelt Ocean's 8 bijzonder fris aan. Heeft dat met die hormonenkuur te maken? Vast en zeker. De natuurlijke air waarmee Debbie Ocean, haar partner in crime Lou (Cate Blanchett) en hun onwetende target Daphne Kluger (Anne Hathaway) doorheen deze misdaadkomedie fladderen, is bijzonder aanstekelijk. Maar ook als je voorbij de gender-swap-gimmick kijkt, biedt Ocean's 8, dankzij Ross' blitse copy-pastestijl en de onderhoudende, vaak grappige dialogen, voldoende vertier.