Split (***) van M. Night Shyamalan met James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson.
...

Van Rouben Mamoulians Dr. Jekyll and Mr. Hyde, over Hitchocks Psycho tot David Finchers Fight Club: gespleten persoonlijkheden hebben cineasten altijd al geboeid. Dat ook M. Night Shyamalan met dat thema aan de slag gaat, is niet verrassend. In The Sixth Sense en Unbreakable verfilmde de Indiaas-Amerikaanse regisseur al enkele hoofdstukken uit het handboek voor mentale stoornissen, en met deze psychothriller breit hij een knap vervolg aan dat carrièreoverspannende project. James McAvoy speelt een man met 23 persoonlijkheden, gaande van de enthousiaste modestudent Barry en de neurotische Dennis tot diens Psycho-achtige moederfiguur Patricia. Het is huiveringwekkend hoe de Schot tussen al die personages switcht en hun innerlijke strijd toont, soms binnen eenzelfde shot. Als na een incident de pikorde van de verschillende identiteiten verandert, grijpt Dennis de macht en ontvoert hij drie tienermeisjes. Terwijl die hun meest slinkse ontsnappingstruken bovenhalen, zorgen flashbacks en gesprekken met een therapeut voor steeds meer gesloten deuren. Met behulp van de claustrofobische fotografie van It Follows-cameraman Mike Gioulakis en het in eighties slasherstijl gedoopte script (inclusief schaars geklede deernes) werkt Shyamalan geslepen naar een plottwist toe. En hoewel zulke verknipte wendingen altijd al zijn handelsmerk waren, kwam hij sinds lang niet meer zo scherp uit de hoek. Heeft de slappe cineast van The Last Airbender en After Earth eindelijk opnieuw plaatsgemaakt voor het spitsvondige goudhaantje van weleer? Deze intense exploitationthriller doet alvast het beste verhopen.