‘Avengers: Endgame’ is een bitterzoete en elegante finale geworden

© Marvel

Vorig jaar stopte Avengers: Infinity War abrupt met een cliffhanger die het Marvel Cinematic Universe (MCU) deed daveren. Het sluitstuk Avengers: Endgame komt nu met antwoorden, grote gevoelens én bierbuiken.

Het zijn gouden tijden voor geeks. Onlangs ging het laatste seizoen van HBO’s hit Game of Thrones in première en nu komt Marvel eindelijk, na zijn duurste marketingcampagne ooit, op de proppen met Avengers: Endgame, de vierde en voorlopig laatste film over het superheldenteam rond Tony Stark (Robert Downey Jr.). Het is een episch afscheid geworden. Met een speeltijd van drie uur is het immers de langste film uit het MCU. Als je weet dat bijna al de 21 voorgaande films uit dat universum erin moeten samenkomen, is dat niet eens gek.

Van zijn voorgangers moet je gelukkig maar één ding weten: dat de Avengers vorig jaar niet opgewassen waren tegen opperschurk Thanos toen die de helft van alle leven op aarde verwoestte. Ook in superheldenkringen vielen er toen veel slachtoffers te betreuren. Hierdoor opent deze spandexrijke ensemblefilm in rouwstemming. Pas bij de entree van Captain Marvel (Brie Larson), die momenteel nog in haar eigen spin-off te zien is, komt er leven in de brouwerij. Ze roept haar resterende collega’s op om Thanos op te sporen, zijn superkracht af te pakken en zo de wereld te redden. Dat heeft heel wat voeten (en vuurwerk) in de aarde.

Hoe het nu verder moet met het superheldencollectief? Dat wordt afwachten.

Het grote voordeel van die grote superheldensterfte is dat Anthony en Joe Russo nu met minder helden dan in de vorige episode rekening moeten houden. Dat geeft hun tijd om stil te staan bij het rouwproces van enkele personages – zo stort Thor zich volledig op gaming en bier – om uitstapjes naar het verleden van Captain America en Iron Man te maken en om het geheel met een portie goed getimede humor te larderen. Om die reden voelt deze Avengersfilm minder bombastisch dan zijn voorgangers en zorgt het dynamische gepivoteer tussen de helden dat de spanning ook zonder al te veel geweld opgedreven kan worden.

Verwacht aan het einde van de rit wel een spectaculair gevecht tussen goed en kwaad, inclusief zoemende soundeffects en blitse CGI. Daarin vormt Avengers: Endgame geen uitzondering. Alleen brouwen de Russo-broers er nu nog een bitterzoete finale aan om het Avengers-tijdperk elegant af te sluiten. Hoe het nu verder moet met het superheldencollectief? Dat wordt afwachten. In de tussentijd zal Thor allicht een blik bier opentrekken en opdrinken tijdens het gamen of Game of Thrones.

Avengers: Endgame

Anthony Russo & Joe Russo met Brie Larson, Scarlett Johansson, Robert Downey Jr.