De filmfestivals van Toronto en Venetië bezoeken ze nog samen, maar de andere festivals zullen het met de helft van het koppel Troch-Leunen moeten doen. 'Anders kunnen we het huishouden niet bolwerken', vertelt de regisseuse. 'Mijn moederhart bloedde toen ik het begin van het s...

De filmfestivals van Toronto en Venetië bezoeken ze nog samen, maar de andere festivals zullen het met de helft van het koppel Troch-Leunen moeten doen. 'Anders kunnen we het huishouden niet bolwerken', vertelt de regisseuse. 'Mijn moederhart bloedde toen ik het begin van het schooljaar moest missen, maar je wordt niet elke dag uitgenodigd voor zulke belangrijke festivals.' FIEN TROCH: Dat was een heel natuurlijk proces. Ik wist eerst niet goed waar ik met mijn idee heen moest en toen heeft Nico me geïnterviewd en zijn we van daaruit vertrokken. Er was vroeger ook al een wisselwerking tussen ons, maar die was nu nog iets intenser. 's Avonds was het ook écht gedaan. Aan tafel hadden we het er niet meer over. Dat wilden we de kinderen niet aandoen. TROCH: Dit begint op reclamepraat te lijken, maar ook dat ging heel vlot. De vier hoofdrolspelers hebben we via een open oproep en via street casting gevonden. In het begin vreesde ik dat we de juiste balans niet zouden vinden tussen hun onervaren spel en het meer geconditioneerde acteerwerk van de andere acteurs, maar dat is onwaarschijnlijk goed gegaan. Die jongeren waren ook heel open en onbezonnen omdat hun carrière er niet van afhing. En de volwassen acteurs hebben we natuurlijk niet alleen gecast omdat ze de juiste kop hebben, maar ook omdat ik weet dat ze supergoed zijn. (Sam De Wilde)