En de Oscar gaat naar … Jan Verheyen

Jan Verheyen laat zijn clair-obscur schijnen op de Oscars. “Het leven van een alcoholische countryzanger is een ver-van-mijn-bed-show.”

Zondagavond 7 maart is het weer Oscartijd. Naar aanleiding van de Oscarnacht geeft Knack Focus elke dag deze week de competitieprognoses weer van mensen uit de Vlaamse filmwereld. We selecteerden daarvoor de zeven belangrijkste categorieën (beste film, beste regisseur, beste hoofdrol (m/v), beste bijrol (m/v) en beste buitenlandse film) en legden kenners het ristje nominaties voor. Die kenners zijn mensen die een ware hartstocht voor de zevende kunst koesteren en al eens graag met hun visie op cinema uitpakken (of dat sowieso beroepshalve doen).

De eerste ondervraagde: de immer sympathieke Jan Verheyen, die zelfs op een draaidag van zijn nieuwe film ‘Zot van A’ wat tijd wou vrijmaken om ons zijn voorspellingen mee te delen.

De Oscar voor beste film gaat naar … ?

Jan Verheyen: ‘”Avatar.’ Lijkt me de meest logische keuze, gezien de heisa die er rond de 3D-cinemaervaring, en die film in het bijzonder, is geweest. Regisseur James Cameron is misschien niet de meest geliefde man in Hollywood, maar hij stapelde toch ook mooi de Oscars op elkaar met ‘Titanic.'”

Wie zou er volgens u moeten winnen?

Verheyen: “Ik was aangenaam verrast door ‘Up in the Air’ van beloftevolle regisseur Jason Reitman (‘Juno’). Ik vind dat een prent die zo speels en frivool overkomt als ie volwassen en beheerst is gefilmd. Dat is, naast Tarantino’s ‘Inglourious Basterds’, mijn absolute favoriet.”

De regisseur die met een Oscar naar huis gaat wordt …

Verheyen: “James Cameron. Die man is gewoon ‘Avatar’ en heeft persoonlijk de 3D-cinema aangezwengeld. Als de beste film ‘Avatar’ is, dan wordt zijn vader ook beloond.”

Welke cineast kan op uw sympathie rekenen?

Verheyen: “Tarantino en Reitman zijn, zoals in vorige categorie aangehaald, mijn twee favorieten. Maar de strijd tussen de exen, Kathryn Bigelow en James Cameron, wordt op z’n minst interessant. Ik vond ‘The Hurt Locker’ (van Bigelow) een goed gemaakte film, maar overgewaardeerd. De eerste twintig minuten zijn fantastische cinema, maar de rest is daar een doorslagje van.”

Welke acteur krijgt de Oscar voor beste hoofdrol?

Verheyen: “Dat zal tussen Jeff Bridges (‘Crazy Heart’) en Colin Firth (‘A Single Man’) gaan. Beiden zijn graag geziene, gewaardeerde mensen in het filmcircuit, dus dat kan nagelbijten worden.”

Op wie hoopt u?

Verheyen: “Dat mag zeker Colin Firth worden, al heb ik ‘A Single Man’ nog niet gezien. Ook George Clooney mag ‘m krijgen, want die was in ‘Up in the Air’ weer voortreffelijk. Met ‘Crazy Heart’ heb ik dan niet veel: het leven van een alcoholische countryzanger is een ver-van-mijn-bed-show.”

Welke vrouwelijke hoofdrol wordt beloond?

Verheyen: “Gabourey Sidibe (‘Precious’) is misschien de sentimentele keuze, maar ook de gerechtvaardigde. Meryl Streep is weer straf in ‘Julie & Julia’, maar zij is natuurlijk een vaste waarde.”

En uw favoriet uit het lijstje genomineerden is …?

Verheyen: “Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel te weinig films uit dat lijstje heb gezien. Daarom kan ik geen billijk oordeel vellen.”

De Oscar voor beste mannelijke bijrol gaat naar …

Verheyen: “Christoph Waltz , de eloquente nazikolonel uit ‘Inglourious Basterds.’ Daar is geen twijfel over mogelijk. Het zou een terechte bekroning zijn, al moet je er wel rekening mee houden dat het als acteur een enorm dankbare rol is. Maar het is zeker ook mijn favoriet.”

Wie wordt onderscheiden in de categorie ‘beste vrouwelijke bijrol’?

Verheyen: “Afgaand op de BAFTA’s en andere award-ceremoniën zal dat Mo’Nique worden, die in ‘Precious’ een beestachtige moeder neerzet.

En je gaat me nu opnieuw de vraag stellen wie het voor mij moet worden, wel: ik moet je het antwoord schuldig blijven want er staan weer veel niet-geziene films bij de nominaties.”

Als afsluiter: welke prent schiet de hoofdvogel af in de categorie ‘beste buitenlandse film’?

Verheyen: “Mijn gok: ‘Un Prophète.’ Het typisch Amerikaanse genre van het gevangenisdrama is hier onder handen genomen door een Fransman. Ze houden er in Hollywood wel van om te zien hoe de invloed van hun beeldcultuur in andere samenlevingen doorsijpelt. Ik vond het helaas niet zo speciaal: er zijn in de Amerikaanse filmgeschiedenis tientallen betere equivalenten van.

Nee, geef mij dan maar Haneke’s ‘Das Weisse Band.’ Ik hou wel van de films van die moeilijke mens. In ‘Das Weisse Band’ weet hij een ongelooflijk beklemmende sfeer neer te zetten. Er zitten ook een pak memorabele scènes in. Al zijn drie films in dat lijstje voor mij ongelooflijk obscuur (ik heb ze dus niet gezien), het mag gerust ‘Das Weisse Band’ worden.”

Had ‘De Helaasheid Der Dingen’ daar niet moeten tussenstaan?

Verheyen: “Het komt zelden voor dat het Belgisch Filmcomité een film selecteert die zowel op kritische waardering, publieksappreciatie als appreciatie door het Filmcomité theirselves kan rekenen, maar hier vielen alle puzzelstukjes toch in elkaar. ‘De helaasheid’ was een terechte nominatie, een rauwe film met een hart, zoals ze er in Tinseltown wellicht wel pap van hadden gelust. Ik sluit het echter niet uit dat die andere nominaties gewoon … beter zijn.”

Laurens Bouckaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content