Jacques Tati: Drie meesterwerken

Cinéart/Twin Pics; € 39,99

Op het eerste gezicht liep Tati niet hoog op met de moderne tijd. In zijn twee beste films neemt hij de International Style van de architectuur van de jaren 50 en 60 op de korrel - denk aan de kubistische, met allerlei functionalistische snufjes uitgeruste privéwoning in Mon oncle (1958) en de anonieme hoogbouw van de nieuwe kantoorwijk in Playtime (1967), een van de radicaalste vormexperimenten uit de filmgeschiedenis.

Het mooie is dat Tati dat met zoveel liefde en maniakale toewijding deed, dat beide films paradoxaal genoeg uitgroeiden tot monumentale hommages aan wat ze op het oog lijken te veroordelen. De derde en vroegste film uit deze box, Les vacances de Monsieur Hulot (1953) is dan weer ondubbelzinnig nostalgisch.

Extra's: twee docu's bij Les vacances en commentaren van Franse Tatikenners bij sleutelscènes in Playtime.

(P.D.)

Op het eerste gezicht liep Tati niet hoog op met de moderne tijd. In zijn twee beste films neemt hij de International Style van de architectuur van de jaren 50 en 60 op de korrel - denk aan de kubistische, met allerlei functionalistische snufjes uitgeruste privéwoning in Mon oncle (1958) en de anonieme hoogbouw van de nieuwe kantoorwijk in Playtime (1967), een van de radicaalste vormexperimenten uit de filmgeschiedenis. Het mooie is dat Tati dat met zoveel liefde en maniakale toewijding deed, dat beide films paradoxaal genoeg uitgroeiden tot monumentale hommages aan wat ze op het oog lijken te veroordelen. De derde en vroegste film uit deze box, Les vacances de Monsieur Hulot (1953) is dan weer ondubbelzinnig nostalgisch. Extra's: twee docu's bij Les vacances en commentaren van Franse Tatikenners bij sleutelscènes in Playtime. (P.D.)