De balans van de Oscars 2019: ‘Netflix zal uiteindelijk moeten inbinden’

Alfonso Cuarón met zijn drie Oscars voor Roma © Reuters

Zoals verwacht leverde de Oscaruitreiking dit jaar geen duidelijke winnaar op, al werden de twee favorieten Roma en The Favourite wel erg mager bedeeld. Waren dan weer dodelijk efficiënt: Green Book en Bohemian Rhapsody.

‘Tell me somethin’, girl / Are you happy in this modern world?’ vraagt Bradley Cooper aan Lady Gaga in Shallow, het bekendste nummer van A Star is Born en een muzikaal hoogtepunt van de 91ste Oscaruitreiking. Met de Oscar voor Beste Song erbovenop is Lady Gaga de eerste artieste die het klaarspeelde om in één awardseizoen een Bafta, Grammy, Golden Globe en Oscar te winnen.

Je zou de vraag anno 2019 ook kunnen stellen aan de Academy of Motion Picture Arts and Sciences en bij uitbreiding aan Hollywood: zijn jullie gelukkig in deze moderne wereld, een wereld waarin Netflix bijvoorbeeld steeds meer in de pap te brokken heeft? De streamingbons stevende af op een gala-avond, met tien nominaties voor Alfonso Cuaróns wonderbaarlijke Roma, maar die moest het doen met ‘maar’ drie beeldjes. Het waren wel niet de minste: Beste Regisseur voor Cuarón, Beste Cinematografie en Beste Niet-Engelstalige Film. Maar toch zal het mislopen van Beste Film steken bij Netflix, dat 25 miljoen investeerde in de Oscarcampagne van Roma.

Olivia Colman werd voor haar rol als Queen Anne verkozen tot Beste Actrice. Een prijs waar Glenn Close dus ook na zeven nominaties nog op zal moeten wachten.

De vraag blijft open of de film genekt werd door de aversie van de Academy tegen Netflix en zo ja, hoelang de Oscarkeuzeheren en -dames die weerzin nog kunnen volhouden als ze mee willen blijven met de tijdsgeest. ‘Uiteindelijk zal Netflix moeten inbinden’, meent Dave Mestdach, chef film van Knack Focus. ‘Het heeft Roma in de bioscoop uitgebracht, op aandringen van Cuarón, en het heeft hen geen windeieren gelegd. Cinema hoort nu eenmaal thuis in de cinema. Ik ben benieuwd hoe Apple, Disney en Amazon, die alledrie dit jaar een nieuwe streamingdienst lanceren, tegenover die kwestie staan.’

Ook Yorgos Lanthimos had wellicht op meer gehoopt voor zijn sardonische hofdrama The Favourite. Uit de acht nominaties kwam amper één Oscar voort, en dan nog een onverwachte: Olivia Colman werd voor haar rol als Queen Anne verkozen tot Beste Actrice. Een prijs waar Glenn Close, genomineerd voor The Wife, dus ook na zeven nominaties nog op zal moeten wachten.

De efficiëntie van Green Book

Achter die twee unaniem geprezen films deden drie gemengd onthaalde publieksfilms het met minder nominaties even goed. Black Panther en Bohemian Rhapsody kregen respectievelijk drie en vier Oscars in technische categorieën, op de prijs voor Rami ‘Freddie Mercury’ Malek als Beste Acteur na dan.

‘Opnieuw was er geen enkele vrouw genomineerd voor Beste Regisseur. Nochtans hebben Debra Granik, Chlou0026#xE9; Zhao en Lynne Ramsay betere films hebben gemaakt dan, ik zeg maar wat, u003cemu003eBohemian Rhapsodyu003c/emu003e.’

Dave Mestdach

En dan is er nog Green Book van Peter Farrelly. Vijf nominaties, drie keer prijs: Beste Film, Beste Mannelijke Bijrol (Mahershala Ali) en Beste Originele Scenario. Dodelijk efficiënt, ondanks de controverse: noch het n-woord uit de mond van hoofdrolspeler Viggo Mortensen, noch oude antimigratietweets van scenarist Nick Vallelonga hebben schijnbaar invloed gehad op de Oscarkansen van Green Book. Ook Bohemian Rhapsody leek niet echt te lijden onder het misbruikschandaal rond regisseur Bryan Singer.

En dat terwijl op andere vlakken de diversiteit hoogtij vierde op de Oscars 2019. Met Regina King (If Beale Street Could Talk, Beste Vrouwelijke Bijrol), Mahershala Ali en Rami Malek, wiens ouders uit Egypte naar de VS emigreerden, hebben drie van de vier acteer-Oscars een winnaar met een migratieachtergrond gekregen. Bij gebrek aan vaste presentator – herinner u de kwestie-Kevin Hart, die na het opduiken van oude homofobe tweets niet langer geschikt werd bevonden voor de job – draafde een hyperdiverse plejade aan Hollywoodsterren op, van tennister Serena Williams over Black Panther-acteur Chadwick Boseman tot de Aziatisch-Amerikaanse rapster Awkwafina.

De Academy probeert na #OscarsSoWhite en #OscarsSoMale zichtbaar aan te knoppen met de nieuwe, diverse wereld, stelt Dave Mestdach vast. ‘Dat levert een bont gezelschap aan genomineerden en winnaars op, maar geen duidelijke winnaar en nog veel minder een goede afspiegeling van de kwaliteit in 2018. De Oscars zijn altijd al een lobbymachine geweest, maar dat een conformistische feelgoodfilm als Green Book het haalt van Roma, had ik toch niet zien aankomen.’

Er zijn ook kansen blijven liggen wat betreft diversiteit, vindt Mestdach. ‘Opnieuw was er geen enkele vrouw genomineerd voor Beste Regisseur. Nochtans zijn Debra Granik (Leave No Trace), Chloé Zhao (The Rider) en Lynne Ramsay (You Were Never Really Here) bij mijn weten nog altijd vrouwen die stuk voor stuk betere films hebben gemaakt dan, ik zeg maar wat, Bohemian Rhapsody. Dat zo’n slechte film het meeste aantal Oscars in de wacht sleept, ook al zijn het er maar vier en vielen ze vooral in technische categorieën, dat is toch een beetje raar.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content