‘Black’: raciale spanningen in de achterwijken van Brussel

© gf

Jonge wolven Adil El Arbi en Bilall Fallah plaatsen een ontluikende liefdeshistorie tegen de achtergrond van het ruige Brusselse misdaadmilieu.

De tweede speelfilm van het beloftevolle Belgisch-Marokkaanse duo Adil El Arbi en Bilall Fallah (Image) is gebaseerd op de jeugdroman Black en het vervolgverhaal Back van Dirk Bracke.

De film geeft een rauw beeld van het leven aan de rand van de maatschappij. El Arbi en zijn wapenbroeder plaatsen een ontluikende liefdeshistorie tegen de achtergrond van het Brusselse misdaadmilieu.

Debutante Martha Canga Antonio speelt een vijftienjarig meisje met Afrikaanse roots dat valt voor een Marokkaanse jongen uit een rivaliserende straatbende. De verboden romance brengt een uitbarsting van geweld en raciale spanningen teweeg en zet de geliefden onder druk om te kiezen tussen loyaliteit of het volgen van hun hart.

De jonge makers hebben goed gekeken naar wat er zoal beweegt in Hollywood. Ze streven naar een visueel dynamische stijl, waarmee El Arbi en Fallah graag de vaderlandse cinema willen veroveren. Er valt beslist iets te zeggen voor de couleur locale en het temperament van deze Romeo & Juliet-variant in de getto’s van onze hoofdstad, maar de film raakt wat uit evenwicht omdat het tweetal het moeilijk heeft om zijn geestdrift aan banden te leggen.

Dieter Vanden Bossche

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content