Harry Kümel mag met recht en reden een pionier van de Belgische film worden genoemd. In 1972 mocht zijn Malpertuis meedingen naar de Gouden Palm op het Festival van Cannes en het jaar daarvoor maakte hij de eerste grote Vlaamse horrorfilm met de vampierenprent Daughters of Darkness.
...

Harry Kümel mag met recht en reden een pionier van de Belgische film worden genoemd. In 1972 mocht zijn Malpertuis meedingen naar de Gouden Palm op het Festival van Cannes en het jaar daarvoor maakte hij de eerste grote Vlaamse horrorfilm met de vampierenprent Daughters of Darkness.In onze kroniek van de Vlaamse horrorfilm schreven we erover: 'Door zijn cinematografische kwaliteiten en goede acteerprestaties - de bloedzuigster van dienst werd zowaar vertolkt door Delphine Seyrig, die ook de hoofdrol speelde inAlain Resnais'L'année dernière à Marienbad(1961) - werd de film gaandeweg een cultklassieker.'Van die film komt er nu een revamp. 'Geen sequel', benadrukt Kümel aan Knack Focus. 'Enkele personages uit Daughters of Darkness komen terug, maar voor de rest zal Mothers of Darkness volledig op zichzelf staan.'De opnamen staan gepland voor de zomer van 2018. Kümel werkt nu volop aan het scenario, samen met de bekende Engelse filmcritica Anne Billson (The Guardian, The Telegraph), en is op zoek naar een internationale cast. De film wordt ook volledig in het Engels gemaakt. Wanneer die zal uitkomen, is nog niet bekend, maar volgens producer Tomas Leyers zijn alle logistieke en financiële obstakels uit de weg geruimd.Kümel maakte zijn laatste film in 1991 met Eline Vere, maar sindsdien zat hij niet stil. Hij regisseerde opera's en draaide commercials, vooral in het buitenland. 'Ik heb geen 26 jaar gewacht, ze hebben me 26 jaar laten wachten. Ik ben met heel veel projecten bezig geweest, heb zeven projecten ingediend bij het Vlaams Audiovisueel Fonds. Allemaal afgewezen. Maar dat zijn natuurlijk grote, internationale plannen. Mijn ambitie ligt niet in het maken van een typisch Vlaamse film. Ach, ik moet niet klagen. Ik heb mijn boterham altijd goed verdiend. Veel van mijn collega's zitten op droog zaad.'In tussentijd is hij de filmindustrie altijd blijven volgen. 'Op filmfestivals zie je dat de genrefilm nog heel levendig is, net als de markt voor kinder- en animatiefilms', zegt Kümel. 'Ik zie ook nog steeds alle Vlaamse films. Vaak in de bioscoop, maar er wordt me ook veel toegestuurd op dvd of usb-stick, omdat ze willen horen wat ik daarover denk.'Of het goed gaat met de Vlaamse film? 'Ik heb daar totaal geen oordeel over. Ik zou het misschien wat diverser willen zien, wat internationaler ook. Maar ook elders richten films zich steeds meer op de eigen markt.'