Toen hij in 2014 zijn debuut Violet presenteerde, werd Bas Devos al meteen de Vlaamse Gus Van Sant genoemd. Het zou vijf jaren duren, tot februari van dit jaar, voor hij een opvolger klaar had: de complexe Brussel-na-de-aanslagenfilm Hellhole. En zie: nu, nauwelijks drie maanden later, presenteert hij in de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes alweer zijn derde langspeler, Ghost Tropic.
...

Toen hij in 2014 zijn debuut Violet presenteerde, werd Bas Devos al meteen de Vlaamse Gus Van Sant genoemd. Het zou vijf jaren duren, tot februari van dit jaar, voor hij een opvolger klaar had: de complexe Brussel-na-de-aanslagenfilm Hellhole. En zie: nu, nauwelijks drie maanden later, presenteert hij in de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes alweer zijn derde langspeler, Ghost Tropic.Bas Devos:(lacht) Voor het eerst in mijn leven heb ik een film gemaakt die zich laat pitchen: het is een roadmovie te voet. De achtenvijftigjarige Khadija keert na een lange werkdag naar huis maar valt in slaap op de metro. Ze wordt wakker aan de eindhalte, er rijden geen metro's meer en ze is verplicht om 's nachts naar huis te wandelen.Die titel suggereert een denkbeeldige geografische ruimte, een plek tussen werkelijkheid en fantasie in. In tegenstelling tot Violet en Hellhole wordt in Ghost Tropic de werkelijkheid constant op een schone manier opgerekt. Ik had nood aan een film met een grote verbeelding. Ik denk dat het ons allemaal goed zou doen om wat meer met verbeelding naar elkaar te kijken.Devos: Dat was niet de intentie maar ze zijn wel sterk met elkaar verbonden. Ghost Tropic biedt, al zoekend, een antwoord op enkele vragen die Hellhole opwerpt. In essentie: wat nu, hoe moet het nu verder? Die vraag leeft bij veel Brusselaars en bij veel mensen die zich voortbewegen in deze vreemde tijden. Hoe verhouden we ons tot elkaar? Ghost Tropic suggereert hoe we in een eenzame, complexe wereld met elkaar zouden kunnen omgaan. Er zit veel menselijkheid in.Mijn twee vorige films waren heel uitgebalanceerd, geconstrueerd en gecomponeerd, deze keer is de flow veel zachter. Het is een heldere film waar je makkelijk in kunt stappen.Devos: Geen idee. Ik ben nog nooit in Cannes geweest. Zelfs niet als toerist. Ik merk wel nu al dat Cannes meer losmaakt dan Berlijn. Ik krijg ineens felicitaties van mensen van wie ik niet wist dat ze mijn telefoonnummer hadden. Ghost Tropic heeft een groter publiekspotentieel dus ik hoop dat de aandacht van Cannes zal helpen om hem breder uit te brengen dan mijn vorige films. Ik zeg soms dat ik ambitieloos ben maar dat is niet helemaal waar. Maar het belangrijkste blijft wel films maken. Dát is wat ik wil doen, niet de grote Jan uithangen op een festival.