Anne Sinclair walgt van de film over de affaire rond haar ex-man Dominique Strauss-Kahn

© Reuters

Anne Sinclair, de ex-vrouw van Dominique Strauss-Kahn, heeft na het zien van de film Welcome to New York, haar afschuw uitgesproken over de prent. Volgens haar zitten er duidelijk ‘antisemitische aanvallen’ in de film.

Anne Sinclair, de ex-vrouw van Dominique Strauss-Kahn, heeft na het zien van de film Welcome to New York, haar afschuw uitgesproken over de prent. Volgens haar zitten er duidelijk ‘antisemitische aanvallen’ in de film die regisseur Abel Ferrara maakte over de affaire DSK. Straus-Kahn zelf en zijn advocaten doen er voorlopig het zwijgen toe.

Voordat de eerste beelden te zien waren werd er gezegd dat het om een fictieve versie ging, maar de film sluit wel erg nauw aan bij de affaire die bijna drie jaar geleden het einde van de carrière van DSK bij het Internationale Monetaire Fonds (IMF) betekende. Ook zijn kans op het Franse presidentschap was in één klap verkeken.

Antisemitische waanvoorstellingen

Tot nu toe werd er vooral gesproken over de gewaagde scenes in de film en over de strategie van de filmmakers om de film direct op internet te lanceren via Video a demande. Maar nu de film door verschillende critici is bekeken gaan de gesprekken meer over de ‘antisemitische waanvoorstellingen’ in de film, zoals Le Monde schrijft.

De reden voor deze beschuldiging is de manier waarop het fictieve alter ego van Anne Sinclair, Simone Devereuax gespeeld door Jacqueline Bisset, wordt beschreven. Ze wordt voorgesteld als een vrouw met geld en macht die de staat Israël financieel ondersteunt en die een fortuin erfde dat tijdens de oorlog was vergaard.

Dar was een stap te ver voor Anne Sinclair. Haar grootvader was de beroemde joodse kunstverzamelaar Paul Rosenberg. Hij moest voor de nazi’s naar New York vluchten en verloor veel van zijn kunstwerken.

Vernederend en lasterlijk

Anne Sinclair kroop in de pen voor de Franstalige versie van The Huffington Post waar ze de hoofdredactrice van is en sprak haar afschuw uit over de dialogen, de rol van Gerard Depardieu en de behandeling van vrouwen. Maar ze walgt vooral van de manier waarop de schrijvers en producers van de film hun waanbeelden over geld en de joden op de twee hoofdpersonages projecteren.

“De toespelingen op mijn familie tijdens de oorlog zijn vernederend en lasterlijk. Ze zeggen het tegenovergestelde van wat er daadwerkelijk is gebeurd. Mijn grootvader moest vluchten voor de nazi’s en het Vichy-regime nam hem zijn Franse nationaliteit af. Mijn vader sloot zich aan bij France Libre en heeft tot de bevrijding gevochten.”

Maar geconfronteerd met deze duidelijke antisemitische aanvallen heeft ze ervoor gekozen de producent Vincet Maraval en de regisseur Abel Ferrara het plezier van een gerechtelijke vervolging niet te gunnen.

Ferrara: Ik ben niet antisemitisch

Ferrara verdedigt zich in sterke bewoordingen: “Ik ben geen antisemitisch. Ik hoop van niet. Ik ben opgevoed door joodse vrouwen. Over de vader van Anne Sinclair zegt hij: “Hij was geen collaborateur. Hij werd bijna vermoord door de Gestapo. Hij was juist het tegenovergestelde. Hij was bijna gestorven zoals de zes miljoen andere joden.”

Producent Vincent Maraval reageerde op de antisemitische beschuldigingen door erop te wijzen dat de film met Amerikaans geld is gemaakt en dat de advocaten het scenario van de film, voordat deze online geplaatst werd, met een vergrootglas hebben bestudeerd.

DSK zwijgt

En DSK zelf zwijgt voorlopig. Een van zijn advocaten weigerde zelfs te zeggen of hij de film al gezien had. Maar het voormalige hoofd van het IMF, die juist druk bezig is om zijn geschonden reputatie te herstellen, schrikt er niet voor terug juridische stappen te zetten.

Dat ondervond ook de Franse auteur Regis Jauffret. De schrijver van “La Ballade de Rikers Island” werd aangeklaagd wegens smaad omdat hij in zijn roman het hoofd van een internationale organisatie beschrijft die verdacht wordt van verkrachting.

Seksuele agressie

‘Welcome to New York’ laat duidelijk zien dat er sprake is van seksuele agressie tegenover een kamermeisje in het New Yorkse hotel waar het hoofdpersonage Devereaux verblijft. Maar DSK werd niet vervolgd door de Amerikaanse autoriteiten.

Abel Ferrara laat de politieagenten die betrokken waren bij de affaire zichzelf spelen in de film en hij filmde ook in het huis waar DSK en Anne Sinclair in New York verbleven toen hij de Verenigde Staten niet mocht verlaten.

Fictie of niet, deze versie van de affaire DSK kan nog voor mooie dagen in de rechtbanken gaan zorgen. (Belga/vertaling MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content