Alexander Skarsgård: ‘Het is mooi dat The Diary of a Teenage Girl wat ongemakkelijk aanvoelt’

© Filip Van Roe

De Zweedse hartendief Alexander Skarsgård, bekend van de HBO-hitserie True Blood, papt in de coming-of-age-parel The Diary of a Teenage Girl aan met de 15-jarige dochter van zijn vriendin. Knack Focus sprak Skarsgård op het Film Fest Gent. ‘Het was een uitdaging om de gevoelens van mijn personage onuitgesproken en vaag te houden.’

De tienerfilm revisited, dat is The Diary of a Teenage Girl, een frisse coming-of-(under)agefilm waarin het artistiek begaafde en vroegrijpe tienermeisje Minnie (ontwapenend vertolkt door Bel Powley) het bed deelt met de twintig jaar oudere Monroe (True Blood-ster Alexander Skarsgård), de vriend van haar moeder. Die beseft wel dat hun relatie niet kan standhouden, maar voelt zich zo tot haar aangetrokken dat hij er telkens weer mee onder de lakens duikt.

‘Wat mijn personage doet, is natuurlijk verkeerd, waardoor de toeschouwer een zekere afgunst kan hebben voor Monroe’, vertelt Skarsgård. ‘Zijn gevoelens onuitgesproken en vaag houden waardoor het verwarrend wordt, dat zag ik als een grote uitdaging. Als alles zwart-wit was geweest, zou je als toeschouwer niet geboeid raken door de relatie tussen Monroe en Minnie. Er is een sterke band tussen hen, er is liefde mee gemoeid en er komen echte emoties bij kijken. Het is mooi dat de situatie wat ongemakkelijk aanvoelt, en dat het publiek bepaalde dingen in vraag kan stellen.’

Hoe verliep de samenwerking met hoofdrolspeelster Bel Powley?

ALEXANDER SKARSGÅRD: Die was ongelooflijk. Het was van cruciaal belang om de juiste actrice te vinden voor die rol. Diary zou echt niet werken zonder een goede Minnie, die het hart van de film vormt. Het heeft even geduurd vooraleer regisseuse Marielle Heller een meisje heeft gevonden dat zowel jong, onschuldig en naïef overkomt als maturiteit en wijsheid uitstraalt. Bel Powley heeft dat allemaal, dat was duidelijk vanaf het moment dat zij de auditiekamer binnenstapte. Bel is in het echte leven wat ouder dan Minnie. Het zou de film niet ten goede zijn gekomen, had zij er té jong of té onschuldig uitgezien.

Was het met Marielle Heller fijn samenwerken?

SKARSGÅRD: Ja, het was een droom om met haar te draaien. Ze is iemand die het verhaal en de personages door en door kent, omdat ze het scenario volledig zelf heeft geschreven. Maar anderzijds wilde ze echt een samenwerking aangaan met haar acteurs, die ze helemaal vertrouwde. Ze heeft geen ego. Tijdens de repetities draaide er wel eens iets anders uit dan hoe het op papier stond. Ze gaf ons de ruimte om eigen ideeën of inzichten aan te brengen, en was de eerste om bepaalde passages te herschrijven en samen met ons naar uitwegen te zoeken als bepaalde scènes niet werkten. Marielle had een enorme liefde voor het verhaal, ze was er ook al lang mee bezig. Het is altijd tof om een regisseur te ontmoeten die zo gepassioneerd is.

Dat verhaal is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Phoebe Gloeckner. Kende je die vooraf al?

SKARSGÅRD: Ik had die nog niet gelezen voor ik het script onder ogen kreeg, nee. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Het bleek echter een geweldig verhaal te zijn. Heerlijk om daar deel van uit te maken.

The Diary of a Teenage Girl speelt zich af in het San Francisco van de seventies. Die sfeer wordt, mede door de decors en interieurs, goed weergegeven.

ALEXANDER SKARSGÅRD: Het was fantastisch om te draaien in San Francisco, omringd door een crew van mensen – er werkten veel vrienden en familieleden van Marielle mee aan de film – die van daar afkomstig zijn en de sixties en seventies hebben meegemaakt. Bij hen kwamen de herinneringen dus haast vanzelf naar boven.

The Diary of a Teenage Girl is een low budget-film. Iedereen die er bij betrokken was, deed niet mee voor het geld maar uit vriendschap en liefde voor het project. Het enthousiasme en de toewijding op de set was groot. Dat maakte deze samenwerking zo uitzonderlijk.

Je gaat van een low-budgetfilm naar een blockbuster, want volgend jaar ben je te zien in Tarzan, geregisseerd door David Yates (de man achter enkele ‘Harry Potter’-films, nvdr.) en geproduceerd door Warner Brothers.

SKARSGÅRD: Ja. Tarzan heeft zelfs een kleine Belgische connectie, want hij situeert zich in het oude Congo. Het is inderdaad een grootschalige actie- en avonturenfilm, die we vorig jaar hebben opgenomen in Londen. Het was een intense en zowel fysiek als mentaal veeleisende ervaring met een geweldige cast: Christoph Waltz, Samuel L. Jackson, Margot Robbie, John Hurt… Dat is wat dit beroep zo bijzonder maakt, dat je het contrast kan ervaren tussen een indiefilm met een kleine crew en een echte blockbuster, wat iets compleet anders is. Die twee uiterste werelden kunnen verkennen, daar haal ik heel veel voldoening uit.

Dieter Vanden Bossche

The Diary of a Teenage Girl, vanaf 21 oktober in de bioscoop

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content