Disney kondigt nieuwe Star Wars-trilogie en tv-reeks aan

Twee mensen verkleed als Storm Troopers uit de Star Wars-saga in Mexico-Stad, augustus 2017. © REUTERS

Er wordt gewerkt aan een ‘volledig nieuwe trilogie’ van de populaire filmreeks Star Wars en bovendien komt er in 2019 ook een live-action televisiereeks die zich afspeelt in het universum. Dat heeft de CEO van Walt Disney, Bob Iger, donderdag aangekondigd.

Disney heeft scenarist-regisseur Rian Johnson – die de regie op zich nam van Star Wars: The Last Jedi, die in december in de zalen verschijnt – gevraagd om zich op de nieuwe trilogie te werken. Die zal plaatsvinden ‘in een hoek van het melkwegstelsel die de Star Wars-vertellingen nooit eerder hebben verkend.’

Daarnaast kondigde Disney ook een live-action tv-serie van Star Wars aan. De meeste recente Star Wars-reeks, de animatieserie Star Wars: Rebels, dateert van 2014 en begon vorige maand aan haar vierde seizoen. De nieuwe reeks zou eind 2019 via Disneys eigen streamingdienst te zien moeten zijn.

Op dat nieuwe platform, dat nog gelanceerd moet worden, zullen ook spin-offs van Monsters Inc, High School Musical en het Marvel-universum verschijnen. Alle content van Disney zal op termijn van Netflix gehaald worden en exclusief op de nieuwe streamingdienst te zien zijn.

Walt Disney stelde donderdag ook tegenvallende kwartaalresultaten voor. Het entertainmentconcern moest onder meer sommige parken in Florida twee dagen sluiten door de orkanen die de VS teisterden. Ook werd afgeschreven op een animatiefilm die in ontwikkeling was, maar toch niet uitgebracht wordt.

Onder de streep bleef 1,7 miljard dollar over, 1 procent minder dan een jaar eerder. De omzet liep met 3 procent terug tot 12,8 miljard dollar.

Het was voor Disney het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Over die periode van twaalf maanden is de winst 4 procent lager uitgekomen, op zo’n 9 miljard dollar. Het gaat om de eerste daling van het jaarresultaat sinds de financiële crisis.

Disney heeft het al het hele jaar moeilijk. Dat komt onder meer de filmtak, waar de opbrengsten afgelopen kwartaal met 21 procent omlaag gingen. Ook was sprake van dalende advertentie-inkomsten en bij sportzender ESPN liepen abonnees weg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content