De cultuurtips van galerist Tim Van Laere: ‘Kunst is geen knop die ik kan afzetten’

Tim Van Laere reikhalst in vrolijke stemming naar de opening van The Villagers op 5 september, de nieuwe expo van poulain Rinus Van de Velde in zijn Antwerpse Tim Van Laere Gallery.

Tim van Laere: We kijken er vooral naar uit om de film te kunnen tonen waar Rinus twee jaar aan heeft gewerkt – en waarin ik zelf ook acteer. Een fantastisch werk en een belangrijk moment in zijn ontwikkeling.

Van de Velde kennen we van zijn decorachtige installaties en reusachtige, verhalende houtskooltekeningen. Het lag allicht voor de hand dat hij die ooit aaneen zou rijgen.

Van Laere: Precies. Die film bindt al zijn werk samen: de houtskool- en de nieuwe kleurpotloodtekeningen, de keramiek, de sculpturen en de decors. Alles, van het berglandschap tot de scènes in de rivier, is gefilmd in zijn eigen atelier. Mensen zullen zien dat Rinus een totaalkunstenaar is. De film wordt de sleutel tot zijn werk.

De cultuurtips van galerist Tim Van Laere: 'Kunst is geen knop die ik kan afzetten'

Je bent net terug van vakantie. Plan je je reizen in functie van je vak?

Van Laere: Kunst loopt door mijn hele leven, dat is geen knop die ik kan afzetten. Dus in Thessaloniki ben ik het Macedonian Museum of Contemporary Art binnengestapt omdat zich daar een muurschildering van Otto Zitkobevindt die ik al heel lang wilde zien. Maar ik wilde hier vooral een fantastische film van een Griekse regisseur vermelden: Yorgos Lanthimos’ The Favorite, een kostuumdrama over sterke vrouwen. Lanthimos heeft er weliswaar een eigen verhaal van gemaakt over verlangen naar macht en affectie. Vrij vernieuwend, veellagig, helemaal niet voorspelbaar zoals zo veel films tegenwoordig.

Een goeie kostuumfilm doet je de kostuums vergeten, zo heeft vast ooit op een kalenderblaadje gestaan.

Van Laere: Zo is dat. En over veel lagen gesproken: ik was ook enorm onder de indruk van een tentoonstelling van Bram Demunterin de Temporary Gallery in Keulen. Zijn werk heeft een ongelofelijk diepgaande kennis van de schilderkunstige traditie van Gerard David en vooral Rogier van der Weyden, Vlaamse Primitieven. Maar je ziet ook sporen van outsiderartist Henry Darger en van James Ensor. Toch gaan zijn werken over vandaag, over de huidige menselijke verhoudingen. Zo bouwt hij een heel eigen universum, en dat al op zo’n jonge leeftijd – hij is nog maar zesentwintig. Fenomenaal.

De cultuurtips van galerist Tim Van Laere: 'Kunst is geen knop die ik kan afzetten'
© GF

Heb je hem uit hoofde van je functie al benaderd?

Van Laere: Wel, ja: ik kan je bij deze in primeur meegeven dat hij een van onze nieuwe kunstenaars wordt.

Dank je.

Van Laere: Graag gedaan. Verder wil ik nog meegeven dat ik een enorme fan blijf van de serie Curb Your Enthusiasm, de fictieve docu over het dagelijkse leven van tv-producer Larry David. Soms herken ik mezelf in de sociale situaties. Als hij bijvoorbeeld voor een diner wordt uitgenodigd, vraagt hij: wie komt er nog? Dat doe ik ook, al schijnt dat niet zo normaal te zijn. (lacht) Tot slot: ik heb ook de nieuwe plaat van mijn broer Tom oftewel Admiral Freebee al gehoord, en ik vind die schitterend.

Nóg een primeur!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content