Je toont hier je kritische kant. Was het nodig?
...

Je toont hier je kritische kant. Was het nodig? Brecht Vandenbroucke: Het is vooral een poging om mijn eigen ideeën te formuleren, een soort zelfreflectie. Dat er veel reactie kwam op dat werk, bewijst dat mensen mijn bezorgdheid delen: we zijn in een ideeënoorlog beland, waarin alleen de meest extreme meningen nog worden gehoord. Alle nuance is zoek. Mogen we in de zwart-gele figuurtjes een verwijzing naar het Vlaams-nationalisme zien? Vandenbroucke:(lacht) Dat was helemaal niet de bedoeling. Die kleuren verwijzen naar Odlaw, de slechterik uit Where's Waldo en in alles het omgekeerde van Waldo. Je ziet in popcultuur vaak dat iemand honderd procent goed of slecht is. Een heel simplistische visie als je het mij vraagt: de wereld is complexer dan dat. Ieder van ons heeft een beetje kwaad in zich. Tonen kunstenaars vandaag weer vaker politiek engagement? Vandenbroucke: Enerzijds spelen veel kunstenaars in op de actualiteit en uiten ze kritiek via hun werk. Tegelijkertijd merk ik dat veel kunstenaars zich inhouden: ze durven niet meer zeggen wat ze denken en censureren zichzelf. Heel jammer, want kunst kan net nieuwe perspectieven bieden. Al vraag ik me bij elke tekening af of ik ze wel zou posten. Het internet is heel direct, en elk verkeerd woord kan je onderuithalen. Intussen werk je aan twee nieuwe boeken, wat mogen we verwachten? Vandenbroucke: Dit jaar komt mijn verzameling van Shady B*tch uit, het stripfiguurtje wiens avonturen verschijnen in het Franse magazine Society. Dat personage faalt constanten ontwijkt zijn verantwoordelijkheden. Verder werk ik aan het scenario voor de opvolger van White Cube, dat zal gaan over het goede en kwade in jezelf onder controle krijgen. Opnieuw een zoektocht naar nuance. Qua stijl zal het wel anders zijn. Ik ga vrijer te werk, met meer focus op het proces zelf. Maar mijn stokpaardjes blijven overeind: elementen uit de popcultuur en een flinke dosis humor. Mijn werk is een grote glimlach als tegengif voor de politiek.