Film Film MARY QUEEN OF SCOTS (Mary Queen of Scots) 1971 Een even kwetsbaar als elegant thema voor harp en klavecimbel, tegen een achtergrond van strijkers. Barry kon de vorstelijke titelheld uit dit kostuumdrama van Charles £Jarrot over de machtsstrijd tussen Elizabeth I van Engeland (Glenda Jackson) en Mary, koningin van Schotland (Vanessa Redgrave), niet treffende portretteren.
Film Film DANCES WITH WOLVES (The Buffalo Hunt) 1990 Na twee jaar afwezigheid door ziekte maakt Barry een grandioze comeback met de score voor Dances With Wolves. Hij werd er terecht voor beloond met een vijfde Oscar (zijn vierde beeldje kreeg hij vijf jaar eerder voor Out of Africa): zijn majestueuze compositie is een essentieel onderdeel van deze lofzang op het weidse Amerikaanse land, …
Film Film THE LAST VALLEY (Main Theme/End Title) 1970 Anno 1970 was de grootschalige historische actieprent The Last Valley een commercieel fiasco dat achteraf zelden in de bioscoop of op televisie te zien was. Dankzij DVD krijgt het nu een tweede levenskans, zij het voorlopig alleen in Amerikaanse Regio 1. Dit historisch avontuur over plunderende huurlingen die een welvarende vredelievende Alpenvallei veroveren, speelt in …
Film Film WALKABOUT (Back to Nature) 1970 Het solodebuut van ex-cameraman Nicolas Roeg verhaalt de odyssee van twee blanke kinderen die door hun suïcidale vader worden achtergelaten in de Australische outback en met de hulp van een jonge aboriginal terugkeren naar de bewoonde wereld. Barry schreef voor deze poëtische film een zachtmoedige lyrische score. Het Walkabout-thema is een duet van strijkers (in …
Film Film ZULU (News of the Massacre/Rorke's Drift Threatenet) 1963 Een overweldigende introductie van de 'John Barry-sound', gekenmerkt door het diepe koper en de gedragen thema's. John Barry begon net internationale erkenning te krijgen voor zijn thema's uit de James Bondserie (aanvankelijk relatief kleine producties), toen hij zijn eerste opdracht kreeg: de muziek schrijven voor Zulu, het historisch epos van Cy Endfield over honderd Britse …
Film Film ROBIN AND MARIAN (The Ride to Sherwood/The Ride to Nottingham) 1976 Ofschoon John Barry de uitgelezen componist lijkt voor deze melancholische kostuumfilm over de laatste levensjaren van Robin Hood (Sean Connery) en Maid Marian (Audrey Hepburn), liep de opdracht niet van een leien dakje. Regisseur Richard Lester bestelde eerst een score bij Michel Legrand. Niet tevreden met het resultaat, huurde producer Ray Stark John Barry in …
Film Film BODY HEAT (Main Theme) 1981 Je voelt zo de verzengende en klamme hitte van het zwoele Florida in John Barry's score voor deze slimme genre - oefening in 'neo-noir' waarmee de scenarist Lawrence Kasdan zijn regiedebuut maakte en waarin Kathleen Turner werd geïntroduceerd als dé fatale sirene van de vroege jaren tachtig. De sensuele titelmelodie ( de saxofoon zorgt voor …
Film Film THE IPCRESS FILE (A Man Alone) 1965 In 1965 brak Barry definitief door als filmcomponist. Achterop de originele LP-hoes van de soundtrack van de The Ipcress File wordt hij aandoenlijk geïntroduceerd als 'a talented young Englishman named John Barry'. Met dit eerste avontuur van Harry Palmer, de anti-glamoureuze held uit de debuutroman van Len Deighton, lanceerde 007-coproducer Harry Saltzman de gebrilde anti-James …
Film Film THE KNACK (Main Theme) 1965 De jazzinvloeden van Barry's vroegere muzikale carrière zijn nog te horen in zijn speelse score voor Richard Lesters snelle, hypermodieuze Swinging Londen-komedie over wie wel of niet 'the knack' heeft, of de kunst verstaat om meisjes te versieren.
Film Film THE APPOINTMENT (Theme) 1969 De veelzijdige vakman Sidney Lumet waagde zich eind jaren zestig aan een Antonioni-hommage met dit in Rome spelend drama over obsessieve echtelijke waarin een advocaat (Omar Sharif) er zijn vrouw (Anouk Aimée) van verdenkt dat ze haar vrije uurtjes doorbrengt als call-girl. Deze stilistische krachttoer raakte intussen compleet in de vergetelheid en ook Barry's smachtend …
Film Film THE CHASE 1966 Barry etaleert zijn verscheidenheid met dit staaltje van pure 'Deep South Americana' voor een van de meest onderschatte films van de jaren zestig. Robert Redford is de ontsnapte gevangene die zijn geboortestadje in rep en roer zet, Marlon Brando de sheriff die een laatste baken vormt tegen de wetteloosheid die zich meester maakt van de …
Film Film THE LION IN WINTER (God Damn You) 1968 Tijdens de dramatische kerst van 1183 wordt aan het hof van Henry II (Peter O'Toole) en Eleanor van Aquitanië ( Katharine Hepburn) op vreselijke wijze gecomplotteerd over de troonopvolging. Over alle familieveters, wraakpogingen en verraderlijke intriges hangt de zwarte schaduw van de oppermachtige Katholieke Kerk. Voor de score bij dit streng en wreed historisch drama …
Film Film THE QUILLER MEMORANDUM (Wednesday's Child) 1966 Voor deze kille thriller over een flegmatiek undercoveragent (George Segal) die probeert binnen te dringen bij een groep actieve neo-nazi's in Berlijn, ontdeed scenarist Harold Pinter de roman van Adam Hall van alle psychologische en narratieve ballast. Barry's minimalistische score is even spaarzaam, laconiek en desolaat, en spint strakke maar vindingrijke variaties op het hoofdthema …