Live Film Fest Gent 2025 Film Fest Gent 2025 Dit was Film Fest Gent 2025: herlees hier ons filmdagboek 09:49 Dit was Film Fest Gent 2025: herlees hier ons filmdagboek 09:47 Dit waren de 10 beste films van Film Fest Gent 2025 09:44 Film Fest Gent 2025, dag 12: We moeten films over cancelcultuur cancellen
Festivals 3,5 / 5 Festivals Milan W haalt de eenzaamheid naar boven in zeemeerminnenfilm Night Tide Dennis Hopper die in een strak matrozenpakje rondwandelt kreeg nog nooit zo’n tragische ondertoon als in Night Tide, waarvoor Milan W een nieuwe, mysterieuze soundtrack bracht in de Vooruit.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 9: een bezeten stofzuiger is zo gek nog niet Blue Moon was een betere Linklater-biopic dan Nouvelle Vague, Dry Leaf bracht drie uur lang relaxatie, maar de leukste film op dag 9 van Film Fest Gent was A Useful Ghost over een spook in een stofzuiger.
Festivals 4 / 5 Festivals ‘Messiah of Evil’ werd nog akeliger dankzij Mabe Fratti’s nieuwe soundtrack Celliste Mabe Fratti en haar partner Hector Tosta mochten tijdens Videodroom een nieuwe soundtrack bij de horrorfilm Messiah of Evil brengen. Dat zagen ze als een kans om eens lekker dissonante muziek te schrijven.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 8: Alle begrip voor de namiddagse snurker in de zaal Kelly Reichardt pakte minimalisme juist aan in The Mastermind, terwijl de film Last Night I Conquered the City of Thebes er wat in doorschoot en eerder slaapverwekkend werd. Gelukkig was er nog Resurrection, Bi Gans maximalistische ode aan de filmkunst.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 7: Hopelijk wint The Rock geen Oscar Opvallend veel biopics op dag 7 van Film Fest Gent: The Smashing Machine over een MMA-vechter, The Disappearance of Josef Mengele over de Engel des Doods en Roofman over een man die 45 keer in McDonalds inbrak.
Film Film En de Knack Focus Jo Röpcke Award gaat naar… Cato Kusters Talent kan niet vroeg genoeg worden aangemoedigd. Met de even empathische als geëngageerde liefdesfilm Julian zet twintiger Cato Kusters zichzelf op de kaart, goed voor de Jo Röpcke Award. ‘Een mooi eerbetoon aan de twee vrouwen in de film.’
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 6: AI-vampiers en veel penissen Radu Jude vermengde maatschappijkritiek met penisgrappen in zijn absurde epos Dracula en Richard Linklater bracht een gemakkelijke ode aan Jean-Luc Godard: dit was dag 6 van Film Fest Gent 2025.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 5: een intense antifilm uit de sloppenwijken en een pornopastiche Op dag 5 van Film Fest Gent maakte Barrio Triste de hoge verwachtingen waar, brak Memory of Princess Mumbi een hartverwarmende lans voor menselijke creativiteit en mengde Anything that Moves de horrorfilms van Dario Argento met absurde porno.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 4: een belangrijke film is niet per se een goede Lynne Ramsay deelde een uppercut uit met Die, My Love, Yorgos Lanthimos deed met Bugonia wat we ondertussen van hem verwachten en The Voice of Hind Rajab was sterker als activisme dan als cinema: dit was de vierde dag van Film Fest Gent 2025.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 3: Kristen Stewart triomfeert ook achter de camera De derde dag van Film Fest Gent bracht een geslaagde groep films, met enkel de Italiaanse Inside Out-kopie Follemente die tegenviel. Verder was er de dromerige Shakespearehommage Ariel, het langzaam ontroerende The Love That Remains en het viscerale The Chronology of Water, het regiedebuut van Kristen Stewart.
Festivals 3,5 / 5 Festivals Upsammy bedenkt mooie muziek bij ‘Paris, Texas’, maar is er iets te zuinig mee Nu Film Fest Gent 2025 officieel geopend is, ging ook de concertreeks Videodroom van start. De spits werd afgebeten door de Nederlandse producer, die een nieuwe soundtrack bracht bij Wim Wenders’ klassieker Paris, Texas.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 2: er bestaan zowaar goede gameverfilmingen Op dag 2 van Film Fest Gent 2025 moest het amusement niet van de voorspelbare coming-of-age drama’s Little Trouble Girls en La Petite Dernière komen. Gelukkig bewees Jim Jarmusch zijn Gouden Leeuw voor Father Mother Sister Brother te verdienen en zorgde de Japanse gameverfilming Exit 8 voor de verrassing van de dag.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 1: apocalyptische liefde en lauwe jazz Op de eerste dag van het Gentse filmfestival ging onze reporter kijken naar de romantische rampenfilm Peak Everything en de jazzparabel Köln 75. De mooiste film van de dag was Left-Handed Girl, waarvan het script mede door Sean Baker werd geschreven.
Festivals Festivals Made in Belgium: 4 Belgen op Film Fest Gent Niet alleen Julian en L’intérêt d’Adam doen de Belgische tricolore straks wapperen in Gent. Ook deze vier films van Belgen tonen waar een klein landje groot in kan zijn.
Festivals Festivals Met ‘The Smashing Machine’ jaagt The Rock op een Oscar Met Benny Safdies The Smashing Machine gaat Dwayne ‘The Rock’ Johnson openlijk voor zijn eerste Oscar. Van blockbusterkoning naar indiedarling, in vier stappen.
Festivals Festivals Cultband Xiu Xiu herwerkt ‘Eraserhead’: ‘Zonder David Lynch was ik nooit artiest geworden’ Videodroom is het muzikale luik van Film Fest Gent, waar cultfilms livemuziek ontmoeten. Jamie Stewart brengt er met hun band Xiu Xiu een speciale show rond Eraserhead, de debuutfilm van de betreurde David Lynch. ‘In tegenstelling tot onze Twin Peaks-covers wordt het geen directe hommage.’
Festivals Festivals Mabe Fratti en haar cello maken de soundtrack voor ‘Messiah of Evil’ meer rock & roll Belooft dit jaar één van de hoogtepunten van Videodroom te worden: Mabe Fratti’s nieuwe soundtrack bij de culthorror Messiah of Evil. ‘De film is koning, en als componist ben je een dienaar die de beelden naar een hoger niveau tilt.’
Festivals Festivals Kieswijzer voor Film Fest Gent 2025: 14 tips van de redactie Van woensdag 8 tot zondag 19.10 worden er meer dan 100 films vertoond op de 52e editie van Film Fest Gent. Knack Focus selecteert er 14 waarvan u geen spijt zult krijgen.
Festivals Festivals Harris Dickinson debuteert als regisseur: ‘Cinema mag er soms een tikje over gaan’ Hij was de hunk die Nicole Kidman een glas melk liet opdrinken in Babygirl. Nu imponeert Harris Dickinson ook achter de camera met Urchin, zijn regiedebuut over een outcast op de dool. Straks eregast en afsluiter van Film Fest Gent, nu al in Knack Focus. ‘Ik heb meestal nul verwachtingen als ik ergens aan begin.’
Festivals Festivals Anamaria Vartolomei, ster in ‘L’intérêt d’Adam’: ‘Hulp vragen vergt moed’ In Mickey 17 keek Anamaria Vartolomei Robert Pattinson in de ogen. In L’intérêt d’Adam, van de Belgische regisseur Laura Wandel, excelleert ze als moeder die bij haar ondervoede kind wordt weggerukt. ‘Cinema kan zowel doen dromen als confronteren met de harde realiteit. Dat is prachtig.’
Column | Tobias Cobbaert Column | Tobias Cobbaert ‘Tijdens Film Fest Gent beland ik altijd in een soort filmtrance’ Tobias Cobbaert schrijft wekelijks over wat hem wakker houdt. Of net niet.
Festivals Festivals Cato Kusters over haar debuutfilm ‘Julian’: ‘Het activisme komt voort uit de liefde’ Julian is het waargebeurde verhaal van twee vrouwen die elkaar zo graag zien dat ze op 22 verschillende plaatsen willen trouwen – wat tragisch genoeg niet lukt. Met haar debuut opent Cato Kusters het 52e Film Fest Gent. ‘Ondanks de thematiek mocht het geen donkere film worden.’
Festivals Festivals Nicolas Roeg, de meester-tovenaar die van David Bowie een alien maakte Met Nicolas Roeg belicht Film Fest Gent een van Engelands meest visionaire, virtuoze en verontrustende filmregisseurs. ‘Hij was zijn tijd vér vooruit.’
Festivals Festivals Nadia Melliti: rechtstreeks van de Parijse straten naar de filmfestivals van Cannes en Gent Er was Tara in Buffy the Vampire Slayer. Er was Jennifer in Jennifer’s Body. Er was Villanelle in Killing Eve. Film en televisie hebben de gruwelijke gewoonte om bovengemiddeld veel lesbische of biseksuele personages te laten sterven, liefst net na een kus- of seksscène. Het wordt de ‘bury your gays’-trope of het ‘dead lesbian syndrome’ genoemd. …